PikkenixMedlem sedan mars 2003116 inlägg Har en server stånde hemma, en äldre burk som tjänar sin sista tid som utvecklingsserver.
Jag har dock problem med att servern stänger av sig och man kan inte trycka på den igen med "power-knappen" utan måste dra ur sladden och sen vänta i 10 sekunder, plugga in sladden igen och då startar den upp.
När man kommer in i windows 2003 får man upp felmeddelanderutan om problemet och det står att det är ett "systemfel: stoppfel" och en beskrivning som jag inte förstår mig på med en massa 0:or.
Trodde det berodde på att grafikkortets fläkt gått sönder så har bytt det, blev lite bättre men har fortsatta problem. Var ska jag börja felsöka någonstans och hur?
legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg Kan vara nätaggregatet. Jag har sett många liknande problem, inte minst med att sladden måste dras ur innan maskinen kan startas igen och de flesta har varit relaterade till nätaggregatet.
Det kan också vara problem med standby/hibernate och dessa är oftast bios-relaterade.
PikkenixMedlem sedan mars 2003116 inlägg nytt nätaggregat alltså...
Vad är "standby/hibernate" annars?
legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg Power save-funktionerna i operativsystemet. D.v.s. kolla om det finns någon bios-uppdatering till moderkortet.
PikkenixMedlem sedan mars 2003116 inlägg ok, ska kolla upp det först då...
Om du inte hittar någon uppdatering till ditt BIOS som fixar ditt problem, stäng av APM och ACPI funktionerna i bios.
PikkenixMedlem sedan mars 2003116 inlägg Har stängt av apm och ACPI och även satt på auto start om det blir problem med strömmen. Vad jag funderade på är att jag hoppas inte att det gör något att den sätts på direkt efter stömfel, så jag bränner något eller liknande?
PikkenixMedlem sedan mars 2003116 inlägg Som sagt så ändrade jag oh stängde av APM och ACPI men då startar inte windows längre, när windows laddas startas datorn bara om.
legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg ACPI kan man inte stänga av, då måste man installera om Windows. Det är olika Kernels som används.
PikkenixMedlem sedan mars 2003116 inlägg Ok, blir att köpa nytt aggregat iafall så får vi se om det löser sig.
Ska man tänka på något speiellt när man köper aggregat eller passar alla till alla liksom?