webForumDet fria alternativet

datorn startar om

7 svar · 354 visningar · startad av nille99

nille99Medlem sedan aug. 2002352 inlägg

jag har en dator med xp pro

När jag använder datorn så kan den ibland helt plötsligt
start om.

tex när jag surfar eller spelar ett spel

Jag får inga fel medelande eller något den bara startar om

jag har ingen anning vad som är problemet

åsaboeMedlem sedan juli 2004276 inlägg

Om du kan utesluta virus (du har bra, uppdaterat antivirusprogram igång och har uppdaterat systemet hos Windows Update) kan det tänkas vara gamla drivrutiner som spökar. Min sprillans nya dator kunde starta om då och då, sedan jag hämtade nya drivrutiner för grafikkortet har den snällt hållit igång (peppar peppar).

Det kan också bero på hårdvarufel, minneskretsar med fel kan resultera i omstarter till exempel.

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Jag skulle föreslå att du tar en titt i katalogen C:\Windows\MiniDump. Om det ligger en eller flera filer där så kan du bifoga den senast skapade i nästa inlägg så ska jag se om jag kan hitta något.

mattiasnordinMedlem sedan maj 20012 080 inlägg

minneskretsar med fel kan resultera i omstarter till exempel

Styrker det påståendet.

SjodahlMedlem sedan maj 20033 218 inlägg

Kontrollera om någon komponent blir ovanligt varm. Tex Minne, CPU, Grafikkotr.

maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Gå in under kontrollpanelen/Avancerat där hittar du "start och återstälning" under Systemfel avbocka alterativet "starta om atomatiskt"

Nu kommer du se ett felmedelande istället för att windows startar om dock kommer du inte att kunna använda datorn men du får se vad som gick fel i alla fall

FangornMedlem sedan dec. 200373 inlägg

Minidump

Hej

Jag läste att Rikard kunde läsa filen som låg i minidump i windowsmappen. Vad kan man läsa ut av den och med vad läser man den. När skapas den, vid vilken händelse? :q

Jag försökte med anteckningar men det var ingen större idé. Förstod inte mycket.
mvh
Christer

PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg

Ta en titt på den här tråden (som även finns som en "relaterad" tråd i det här forumet).

124 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
121 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)