jag har en dator med xp pro
När jag använder datorn så kan den ibland helt plötsligt
start om.
tex när jag surfar eller spelar ett spel
Jag får inga fel medelande eller något den bara startar om
jag har ingen anning vad som är problemet
7 svar · 354 visningar · startad av nille99
jag har en dator med xp pro
När jag använder datorn så kan den ibland helt plötsligt
start om.
tex när jag surfar eller spelar ett spel
Jag får inga fel medelande eller något den bara startar om
jag har ingen anning vad som är problemet
Om du kan utesluta virus (du har bra, uppdaterat antivirusprogram igång och har uppdaterat systemet hos Windows Update) kan det tänkas vara gamla drivrutiner som spökar. Min sprillans nya dator kunde starta om då och då, sedan jag hämtade nya drivrutiner för grafikkortet har den snällt hållit igång (peppar peppar).
Det kan också bero på hårdvarufel, minneskretsar med fel kan resultera i omstarter till exempel.
Jag skulle föreslå att du tar en titt i katalogen C:\Windows\MiniDump. Om det ligger en eller flera filer där så kan du bifoga den senast skapade i nästa inlägg så ska jag se om jag kan hitta något.
Kontrollera om någon komponent blir ovanligt varm. Tex Minne, CPU, Grafikkotr.
Gå in under kontrollpanelen/Avancerat där hittar du "start och återstälning" under Systemfel avbocka alterativet "starta om atomatiskt"
Nu kommer du se ett felmedelande istället för att windows startar om dock kommer du inte att kunna använda datorn men du får se vad som gick fel i alla fall
Minidump
Hej
Jag läste att Rikard kunde läsa filen som låg i minidump i windowsmappen. Vad kan man läsa ut av den och med vad läser man den. När skapas den, vid vilken händelse? :q
Jag försökte med anteckningar men det var ingen större idé. Förstod inte mycket.
mvh
Christer