webForumDet fria alternativet

Problem med grafikkort!

3 svar · 380 visningar · startad av M@rtin

M@rtinMedlem sedan dec. 19992 085 inlägg

Hej!
Min bror har köpt ny dator och vi har lite problem med att installera grafikkortet till den.

Grafikkortet är ett Asus extreme ax 600XT och moderkortet Asus proactive P5GD1.

Det finns inget inbyggt grafikkort i moderkortet så vi kör med det riktiga kortet från början. Använder XP pro men har även testat i win2k med samma resultat. När man installerar drivrutinerna från CD'n så kommer det upp två nya enheter under bildskärmskort som heter typ "Asus AX600XT" samt "Asus AX600XT Secondary". När man startar om blir det bara svart när man borde komma till inloggningen. När jag startar i felsäkert läge o inaktiverar den första av enheterna (utan secondary) så funkar det att starta igen sen.

Men kollar på inställningarna för bildskärmen så kan man max dra upp till 1280*1024 32bit vilket är mycket mindre än kortet ska klara. Och tittar man vilket bildskärmskort som används så heter det VgaSave. I enhetshanteraren hittar man den under en dold kategori som heter typ "Icke Plug and Play enheter".

Hur ska jag göra för att få det att fungera. Hittar inget ställe där man kan ställa in vilket grafikkort som skärmen ska använda :l

TengbladMedlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Kollat på https://www.asus.com efter information/nya drivare?

Det har jag gjort och det finns nyare drivrutiner men det gör ingen skillnad.

Borde alltså grafikkortsinstallationen göra så att det nya kortet automatiskt ändras till standard för bildskärmen?

Nu funkar det!

Provade en femtielfte gång och då funkade det helt plötsligt :)

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)