webForumDet fria alternativet

frågor om win 2000 server

8 svar · 335 visningar · startad av greggan

gregganMedlem sedan jan. 2004601 inlägg

Hejsan

Jag har precis installerat windows 2000 server på min serverdator.

Nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra.

Servern står på en plats utan skärm, tangentbord eller mus. Vilket är det bästa sättet för mig nu om jag vill kunna ändra inställningar på den? Ska jag köra något inbyggt remoteprogram i windows och i så fall vilket? Min dator har winXP pro kan jag koppla upp mig mot den?

Tidigare körde jag VNC något som var helt okej med undantag för att det var väldigt segt. Men problemet med det är att då kan jag inte ha nån login ruta på servern eftersom att när jag får för mig att starta om datorn så kommer den ju fastna på loginrutan och VNCservern kommer inte att startas. Kan jag stänga av loginrutan på något sätt eller komma runt det på något annat sätt?

SirPeterMedlem sedan feb. 20018 958 inlägg

Installera Terminal Service på servern (finns med i add/remove programs) men välj Administrative mode. Sedan ansluter du med Remote Desktop som finns i din WinXP.

OveRRidEMedlem sedan feb. 20018 509 inlägg

Testa att ansluta med TS (Terminal Services) mot maskinens IP-nummer.

Om du har XP på din arbetsstation: Program » Tillbehör » Kommunikation » Anslut fjärrskrivbord (tror jag).

PeeerMedlem sedan mars 20025 362 inlägg

Flyttas från Windows som klient till windows som server.

legisMedlem sedan juli 20044 440 inlägg

hehe problemet här är att du i ett första skede får knata dit ett tangentbord iaf. Det finns inget inbyggt remote admin-verktyg i Windows 2000 som installeras by default.

jag ska testa det där...
legis: jag har tangentbord inkopplat nu så jag installerar allt nu.. däremot har jag ingen nätverkskabel där servern står nu och alla kablar ligger nerpackade i kartonger inför flytten om ett halvår... så jag får installera nu.. sen flytta servern men inte tangentbord och skärm och testa där.

en fråga: om jag går in via remote och startar om servern. måste jag logga in på den sen igen för att servern ska komma upp? tänkte om det var så att man typ fick strömavbrott och sen kom strömmen tillbaks igen.. så står den där oinloggad.
ytterligare en fråga:P: kan jag ansluta via fjärrskrivbordet även om servern inte är inloggad?

SirPeterMedlem sedan feb. 20018 958 inlägg

En server bör inte (läs skall inte) ha någon inloggad förutom då något görs på den. Som svar på din fråga: Nej den kommer upp utan att du loggar in. Skulle det vara så att du har program på den som kräver inloggning så har de inte på servern att göra helt enkelt. ;)

okej.. tackar så mycket. ska snart testa. hoppas att allt fungerar felfritt. :)

sådär, tackar allihopa... nu fungerar allt som det ska och jag förstod precis hur jag skulle göra tack vare er! =D

Genererad på 374 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb