bymarieMedlem sedan aug. 20022 436 inlägg Min dator har börjat sega sig lite.. när jag startar om den tar det minst 5 min innan laddat färdigt.
Sen tar det ytterligare tid om man ska in på nätet, för allt går jättelångsamt.. Explorer tar minst 2 min att starta.. en hel evighet..
Vad beror det på?
Start -> Kör -> Skriv MSCONFIG
Välj sedan fliken Autostart och se om du kan bocka av ett par program som körs i uppstarten.
Sedan kanske en defragmentering vore på sin plats om du inte gjort det på ett tag.
bymarieMedlem sedan aug. 20022 436 inlägg Har precis gjort den defrag, men finns det ingeting i registret som kan slöa tilla allt?
bymarieMedlem sedan aug. 20022 436 inlägg Hmm.. finns minst 20 program i autostart.. hur vet man vilka man kan ta bort?
bymarie skrev:
hur vet man vilka man kan ta bort?
Det vet man egentligen inte. Du får kika och jämföra med de program som finns installerade på datorn. Ser du något misstänksamt får du googla runt m.h.a filnamnet och se om du inte kan hitta specifik information om dess tillförlitlighet.
Marcus EMedlem sedan maj 20021 466 inlägg Du kan ta bort alla program. Om du märker att du förlorat något program som du behöver kan du starta det programmet och ställa in i det programmets inställningar att det ska starta automatiskt.
FangornMedlem sedan dec. 200373 inlägg Hej
Kan detta hjälpa dig?
På den här sidan kan man få ett relativt bra grepp över de processer du ser i task list:en. Både de som skall arbeta och många av de processer man inte vill skall arbeta.
Christer
bymarieMedlem sedan aug. 20022 436 inlägg Hmm.. vilket program tillhör Veritas Update Manager?
Nwiz.exe låter konstig..
Quicktime behöver väl inte heller ligga i autostart?
Sndcfg16.ex låter också konstigt..
bymarie skrev:
Nwiz.exe
Eventuellt virus. I annat fall är det bara program till grafikkortet (NVIDIA nView Wizard). Har du nVidia kort?
bymarie skrev:
Quicktime behöver väl inte heller ligga i autostart?
Den kan du med gott samvete ta bort från autostart samt avinstallera. ;)
bymarie skrev:
Sndcfg16.exe
Virus
Uppdatera ditt antivirusprogram samt kör en ordentlig scan. Det kan vara det som är flaskhalsen.
bymarieMedlem sedan aug. 20022 436 inlägg Nvidia kort? Ingen aning.. grafikkortet är inbyggt på moderkortet..
Antar att Norton Antivirus får köra lite ikväll..
bymarieMedlem sedan aug. 20022 436 inlägg Hmm.. det gick inget bra.. Norton hittade 1050 hot.. 5 allvarliga.. dock ingen av dom som låg i autostart..
Hur får jag bort dom förresten??
Sen nu när jag startade om datorn så frågar den om jag vill starta i normal start eller selektiv start? Eftersom jag tydligen pillat med systeminställningarna..
Marcus EMedlem sedan maj 20021 466 inlägg Hur får du bort vad? Norton AntiVirus föreslår väl borttagning av hoten? Det finns en kryssruta där du kan välja bort att MSConfig ska startas automatiskt.
bymarieMedlem sedan aug. 20022 436 inlägg Norton sa att det inte gick att ta bort virusen för någon anledning.. gick in manuellt och tog bort dom.. hittade alla tror jag..
minska antalet ikoner på skrivbordet och kolla efter spyware med hjälp av SpyBot eller Ad-Aware (sök på google).
mlundbomMedlem sedan jan. 2003573 inlägg
Turbotslacker skrev:
minska antalet ikoner på skrivbordet och kolla efter spyware med hjälp av SpyBot eller Ad-Aware (sök på google).
Vilken relevans har antalet ikoner på skrivbordet med vilka program som startas per automatik under uppstart? :stud
/M
Jag har ett liknande problem.. tar 5 min att starta från att man ser skrivbordet ungefär... När jag kollade i msconfig / autostart såg jag till min förvåning att det ligger drygt 100 konstiga bokstav/sifferkombinationer som inte finns i "andra" datorer. Verkar onödigt ;) . Någon som vet hur man bär sig åt om man inte vill kolla upp alla dessa? Har kört Norton A.V. 05 & SpyBot Search & Destroy
kanske skulle nämna att alla dessa AXvlsdfL9834.EXE-liknande filerna ligger i C:\Windows\
JoaquinMedlem sedan nov. 2003286 inlägg Har också liknande problem (rent ny dator). Fram till välkommen och skrivbordet går fort, sen innan aktivitetsfältet kommer fram och jag kan börja använda den, tar det betydligt längre tid. Rensat lite i autostart nu, men vågar inte mig på allt eftersom jag inte hittar vad allt är...
ion_install och HDAShCut. Är de verkligen nödvändiga ?
CaseusMedlem sedan dec. 2005115 inlägg Ashampoo WinOptimizer Platinum 3 är ett bra program att köra om man vill rensa upp lite skit på datorn. :)
http://www.ashampoo.com/frontend/products/php/product.php?session_langid=2&idstring=1306