I Partition Magic paketet ingår det verktyg för att göma partitioner för windows. Boot magic *gissar* har jag för mig..
En Windows lic. på flera partitioner är inga problem.
8 svar · 441 visningar · startad av SimOnline
Halloj allesammans!
Det var lite svårt att välja forum, men jag beslutade mig för det här.
Först en fråga om Partition Magic: Går det att partitionera upp en hårddisk som är i princip full med prylar? En 120 Gb-disk med ca 5-10Gb ledigt är det frågan om.
Är det tillåtet att använda en Windows-licens på flera partitioner på samma hårddisk? Det är nämligen så att jag vill partitionera hårdisken till två eller tre mindre delar, med var sitt operativsystem installerat, sedan får varje familjemedlem använda var sin partition, istället för att använda windowsinloggningen. För att få bättre kontroll över program-installationer mm. Vi har så olika program-behov nämligen.
Om man nu installerar olika operativsystem på olika partitioner, då kan inte dessa påverka varandra på något vis, eller? Det är tänkt att vi ska ha en delad partition, med dokument, musik och film. Kan den på något vis få operativsystemen att påverka varandra?
Tack på förhand!
Mvh
Simon
I Partition Magic paketet ingår det verktyg för att göma partitioner för windows. Boot magic *gissar* har jag för mig..
En Windows lic. på flera partitioner är inga problem.
man tar alltid en risk när man använder partition magic...
stoffe-2k skrev:
man tar alltid en risk när man använder partition magic...
Kort sagt: Du kan chansa och testa men se till att du har backup på rubbet innan du testar. I sju fall av tio så blir det kajko.
ang PQ magic
Du kan endast partitionera fritt ytrymme
ang licensen
Du får inte vad jag vet göra 2 installationer med 1 licens hadde ett snack med en kille på MS licens partner om de
mayday skrev:
ang PQ magic
Du kan endast partitionera fritt ytrymme
Ok, är det alltså då det blir "kajko vid 7 fall av 10"? Jag skulle verkligen behöva "få loss" en partition från en hårddisk, men jag har ingen möjlighet till säkerhetskopiering, endast CD-brännare. Och om jag ska bränna ner allting försvinner vitsen med att skapa en ny partition...
mayday skrev:
ang licensen
Du får inte vad jag vet göra 2 installationer med 1 licens hadde ett snack med en kille på MS licens partner om de
Det här verkar alltså vara lite svårt att avgöra, det är ju fortfarande samma hushåll som använder licensen, med samma antal användare. Någon som vet hur det står i några villkor eller så? Jag orkar inte leta igenom det själv :p men det kanske finns någon som vet på rak arm?
/Simon
AFAIK så är det antalet fysiska processorer som räknas - således ser jag inte problemet med att installera samma licens på samma processor två gånger. Givetvis förutsatt att båda installationerna inte används samtidigt.
/M
Så här uttrycker dom sig i licensavtalet:
"NI HAR RÄTT ATT FRAMSTÄLLA EN
SÄKERHETSKOPIA AV PROGRAMVARAN. NI HAR RÄTT
ATT ANVÄNDA EN (1) SÄKERHETSKOPIA ENDAST FÖR
ARKIVERING OCH OMINSTALLATION AV PROGRAMVARAN
PÅ DATORN. NI HAR INTE RÄTT ATT FRAMSTÄLLA
EXEMPLAR AV PROGRAMVARAN INKLUSIVE DET
SKRIFTLIGA MATERIAL SOM MEDFÖLJER
PROGRAMVARAN UTÖVER VAD SOM UTTRYCKLIGEN
ANGES I DETTA LICENSAVTAL ELLER SOM ÄR TILLÅTET
ENLIGT GÄLLANDE LAG."
Vad som uttryckligen sägs i andra stycken är att du
på inga villkorsvis får köra samma Windows mer än i 1
upplaga oavsett hur många partitioner du än har.
Dock kan du få göra det om du har licensen skriven för det,
vilket jag betvivlar att någon privatperson skulle får göra.
Läs licensen är mitt råd, sökvägen är:
Kör/%systemroot% /System 32/Eula.txt
Mvh/Pele