Har haft lite problem med min maskin de senaste dagarna. Till en början råkade jag ut för spontana blåskärmar lite nu som då.
Men nu när jag skulle starta om datorn så möts jag av den trevliga blåa rutan direkt. Jag hann köra Windows Debugging Tools och fick upp följande information, men jag vet inte riktigt vart jag ska gå efter det, det är lite svårt att göra något med en dator som bara startar i felsäkert läge.
Tack på förhand!
legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg Jag skulle gå på filen som finns specificerad. siwinacc.sys hör till SATALink driver accelerator, d.v.s. detta verkar vara något problem med drivrutinen till disken, eller disken i sig själv.
Det låter konstigt, jag har nämligen ingen SATA-disk i maskinen. Men kanske det bara är drivrutinen som krånglar. Den startas nog upp varje gång datorn startas så. Ska kolla upp det!
Har testat att inaktivera sATA-controllern utan resultat, fortfarande samma blåskärm. Kan tillägga att problemet började när jag använde SP1, men en installation av SP2 hjälpte föga.
Min konfiguration för tillfället är:
Asus A7N8X-E DeLuxe WiFi, nVidia nForce2 Ultra 400
AMD Athlon XP B 2800+ 2.08G/333 MHz, 512 KB
Apacer 512MB 400MHz DDR-RAM DIMM
Sapphire ATI Radeon 9600 128M DDR
och Win XP Pro SP2
TengbladMedlem sedan dec. 19998 277 inlägg Har du testat att dra ner dom senaste drivarna till mammakortet från nVidia? (Relativt nya) Silicon Image drivarna finns också i uppdaterad ver. på winupdate.
Asus hade drivers till Silicon Image från slutet av augusti. Ska testa ta ner dom och nVidias drivrutiner och se om nåt hjälper. Tack för tipset!
Hmm, Tengblads tips tog kål på den blåskärmen men det fanns tydligen en annan precis runt hörnet. :OO
Filen den klagar på tillhör Outpost Firewall, en brandvägg jag använt väldans länge utan problem. Har testat att köra 3-4 timmar utan brandvägg och med alla nätverksenheter inaktiverade och någon blåskärm har jag inte sett skymten av, men det är ju förstås alltid en fördel att kunna ha nätverkskortet aktiverat också. ;)
Denna info hittades efter ännu en runda med Debugging Tools.
legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg Utan tillgång till själva dumpfilen så kan man inte annat än peka på just Outpost. Avinstallera den helt och aktivera nätverket och se om det fungerar bra då.
TengbladMedlem sedan dec. 19998 277 inlägg
legis skrev:
Utan tillgång till själva dumpfilen så kan man inte annat än peka på just Outpost. Avinstallera den helt och aktivera nätverket och se om det fungerar bra då.
Precis, har du ändå installerat SP2 så har du ju en utmärkt brandvägg där.
Testar att köra utan Outpost just nu och det har även det har fungerat bra hittils (peppar peppar). Men SP2s brandvägg är då allt annat än utmärkt, men den får duga för tillfället.
MuzziMedlem sedan sep. 200437 inlägg Ta bort SiWinAcc.sys. Sök igenom datorn och ta bort den.
http://board.iexbeta.com/index.php?showtopic=33838