RazofishMedlem sedan sep. 2000780 inlägg Jag har en Windows 2003 Server med ett antal användare. Via funktionen Active Directory Users and Computers > Users > USERNAME > Account > Log On To går det styra från vilken/vilka datorer en användaren får logga in ifrån. Tyvärr blir det problem då jag vill att användarna ska kunna logga in från sina datorer hemifrån för att kolla sin mail via Outlook Web Access.
Finns det någon lösning på detta?
D3VaST8DMedlem sedan dec. 2000485 inlägg I användarnas konton finns en ruta för att tillåta dem logga in via "dial-in". Denna måste sättas explicit på varje användare som skall kunna göra detta.
mlundbomMedlem sedan jan. 2003573 inlägg
D3VaST8D skrev:
I användarnas konton finns en ruta för att tillåta dem logga in via "dial-in". Denna måste sättas explicit på varje användare som skall kunna göra detta.
:OO
Dial-in har -inte- med OWA att göra, dial-in används av RRAS och IAS.
Testa med att lägga till den maskin som har OWA-tjänsten istället, det KAN fungera - dock inte helt säker.
/M
RazofishMedlem sedan sep. 2000780 inlägg Det styr bara RAS och VPN och påverkar inte hurvidare användare får logga in via webben eller ej. Felmeddelandet är fortfarande "The Local Security Authority cannot be contacted"
mlundbom: Jag tryckte på svara innan jag såg ditt meddelande, ska testa OWA ;)
mlundbomMedlem sedan jan. 2003573 inlägg
Razofish skrev:
Felmeddelandet är fortfarande "The Local Security Authority cannot be contacted"
Även om Du lägger till webservern i listan över vilka man får logga in från?
/M
mlundbomMedlem sedan jan. 2003573 inlägg ..även om Exchange-maskinen är med också? Eller är det samma burk?
/M
RazofishMedlem sedan sep. 2000780 inlägg Exchangeserver och OWA:n är samma server ja. Den läser av remotehostens NetBIOS.
D3VaST8DMedlem sedan dec. 2000485 inlägg Vet inte riktigt hur ert nät ser ut, men en liten skiss om hur OWA funkar på ett annat ställe:
internet |firewall| ISA server |firewall| Internt nätverk: exv owa
Klienter ansluter till ISA server via vpn.
Bara tips på hur det skulle kunna se ut.
Annan nytting läsning om ISA/OWA http://www.isaserver.org/tutorials/Publishing_Exchange_2000_Outlook_Web_Access_with_ISA_Server.html
RazofishMedlem sedan sep. 2000780 inlägg Varför använda OWA när användaren ändå ansluter via VPN? Det är inte lösningen jag är ute efter. Ska man lösa det med ISA:n så är det bättre att "maskera" användarna när de ansluter mot mailservern via ISA:n.
Problemt är ju fortfarande att DC:n läser av remotehostens NetBIOS namn.
D3VaST8DMedlem sedan dec. 2000485 inlägg
Razofish skrev:
Varför använda OWA när användaren ändå ansluter via VPN? Det är inte lösningen jag är ute efter. Ska man lösa det med ISA:n så är det bättre att "maskera" användarna när de ansluter mot mailservern via ISA:n.
Problemt är ju fortfarande att DC:n läser av remotehostens NetBIOS namn.
Vad händer om inte klienten kör med netbios (klienten kanske är en linux maskin)? Är er användare tvingade att köra netbios?
RazofishMedlem sedan sep. 2000780 inlägg
Vad händer om inte klienten kör med netbios (klienten kanske är en linux maskin)? Är er användare tvingade att köra netbios?
Det finns ingen användare som kör GNU/Linux, och vill man kommunicera med Active Directory m.h.a. GNU/Linux använder man Samba och NetBIOS.
Så, åter till ämnet tack.
D3VaST8DMedlem sedan dec. 2000485 inlägg
Razofish skrev:
Det finns ingen användare som kör GNU/Linux, och vill man kommunicera med Active Directory m.h.a. GNU/Linux använder man Samba och NetBIOS.
Så, åter till ämnet tack.
Ämnet var ju det att du ville att användarna skulle kunna använda webben för att kolla mailen. Accessa resurser inom ert nätverk.
Försökte ge dig tips på hur man kommer åt mailen från nätet, samt problem du kan stöta på om du använder dig av netbios.
Hoppas du löser problemet.
RazofishMedlem sedan sep. 2000780 inlägg Användarna kommer ju redan åt mailen via webben, men då måste man tillåta inloggning från samtliga arbetsstation (vilket jag inte helst vill). Så frågan är om det finns någotsätt att "kringgå" detta när användaren kommer från Internet och inte via det lokala nätverket.