GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg Jag befinner mej nu hos min flickväns föräldrar och vi försöker få deras två datorer att kunna dela ut resurser åt varandra. Dator A har en skrivare samt några mappar som ska delas ut och dator B har också några mappar som A ska komma åt.
Jag hjälpte dom tidigare att få igång nätverket men nu efter att dom installerat SP2 på båda datorer så fungerar det inte längre. Vi har provat att avaktivera Windows-brandväggarna och vi har även provat att helt avinstallera SP2 utan resultat. Nu har vi åter SP2 på båda datorer men jag kan inte få nätverket att fungera.
Båda datorer ansluts genom ett trådlöstnätverk. Har konfigurerat nätverken med Windows automatiska konfiguration. Datorerna kan inte ens pinga varandra, men internet fungerar bra för båda.
red/ I loggen för routern (Dlink 614+) står följande:
Apr/01/2002 00:00:10 Could not find invoker of ping 192.168.0.103
Detta kanske inte har med windows att göra utan snarare routern och isåfall passar tråden bättre i LAN & WAN
GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg Har uppgraderat firmware i routern nu. Känns som om det är Dator A som strular. Den datorn kan pinga routern samt B men inte sig själv (på lokala IPt, på 127.0.0.1 går det dock). Dator B kan pinga router och sig själv men inte dator A.
Vad kan vara fel om A inte kan pinga sig själv?
LinaMedlem sedan jan. 2001332 inlägg Det är inte så att fjärråtkomsten är avstängd på dator A?
GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg Fjärråtkomst? Har inte det bara att göra med fjärrinloggning för att styra datorn? Vart kontrollerar man om det är på eller inte då?
LinaMedlem sedan jan. 2001332 inlägg Jag hade ett liknande problem nyligen..
Högerklicka på en mapp->Delnin/säkerhet -> fliken dela ut.
Om fjärråtkomsten är inaktiverad står det där...
GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg På mitt eget system hittar jag inget om fjärråtkomst där. Nu vet jag inte hur det är på datorn i fråga eftersom jag inte har tillgång till den nu men jag ska kolla upp det vid tillfälle.
LinaMedlem sedan jan. 2001332 inlägg Det står bara om den är inaktiverad.
Är den inte det så ser det ut som vanligt med dela ut alternativ.
GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg Okej, men ponera att det faktiskt står fjärråtkomst inaktiverad. Hur aktiverar jag det isåfall?
LinaMedlem sedan jan. 2001332 inlägg Då finns det en länk precis bredvid för att aktivera den...
Tror till och med att det finns två om jag inte minns fel.