Jag har en disk som nyligen kraschat men som ändå inte gett upp helt. Använder jag disken som vanligt i windows så låser sig allt. Finns det något smidigt sätt att rädda datan på disken innan den dör helt?
Rädda data från kraschad disk?
3 svar · 262 visningar · startad av Tengblad
Du kan öppna datorn och byta så den blir slave...
Till exempel kan du koppla ur cd spelaren och sätt in disken där.
Ett annat alternativ är att installera om Windows.
Det betyder att filerna i winnt mappen jämförs med filerna på hårddisken och de ersätts bara. Ingen data går förlorad.
Det är troligen inget fel på din disk, det är bara bristen på underhåll (checkdisk + defrag) som gör att din dato blir yr i huvudet och har skrivit data på fel ställe.
Ja... ta mig inte på orden! Jag kan givetvis inte uttala mig om kvaliteten på din disk.
Men när folk säger att en disk kraschat så är det ett rätt brett spektrum av fel som innefattas och det bnehöver inte vara så att all data är försvunnen.
Om du har en dator med Windows 95/98 kan du koppla in disken i den datorn och använda en mjukvara att *läsa* NTFS diskar.
Den verkar tyvärr rätt ohjälplig, har kört Western Digitals LifeGuard Tool utan att kunna slutföra den (står på 450tim konstant). Jag har nu även testat att formatera disken utan någon lycka, så det verkar inte bättre än att man får returnera disken.