hajdoMedlem sedan nov. 2003231 inlägg
Hej, jag har problem, jag kna inte formatera C...
Jag hade Win98 och installerade Win2000, jag råkade installera Win2000 på D:\ när 98 ligger på C:\
Jag kan inte formatera C. Jag skriver in format C:\ i kommandotolken men det står: invalid input C:\ eller nåt sånt.
vad är fel? finns det något effektivare sätt att göra det, har ingen internet uppkopling på den bärbara.
tydalMedlem sedan juni 20033 788 inlägg
\ är fel.
Man formaterar en enhet, inte en katalog.
Jag har testat att skriva C:/
C:
C och lite till tror jag... Måste jag vara innne i Win98 för att formatera?
silfverMedlem sedan apr. 20039 709 inlägg
Jag tror inte du kan radera C:.
Men för att formatera ska du skriva:
format c:
r/ Ser ju med arslet också... Men som jag nämde ovan. Jag tror inte man kan formatera C: hur som helst. Pröva att boota med 2000-cdn och gör om allt?
tydalMedlem sedan juni 20033 788 inlägg
\ är tecknet för rotkatalogen i Dos. I Unix-system heter det /
Enheten är alltså c: och det är du skriver om du vill formatera den. Gör du det så får du inte felmeddelandet att du har stavat fel. Däremot kan du ju förstås få andra fel.
Om det är Windows 98 du ska ta bort så bör du nog inte ha det igång, nej.
Jag vill altså ta bort hela 98... det gör jag när jag formatarar, aiight?
D3VaST8DMedlem sedan dec. 2000469 inlägg
Du kan inte formatera c: om du har några system filer på den, t.ex. boot filer. Varför inte installera om windows 2000 på c: (och samtidigt formattera c:) och sedan formatera/ta bort den gamla windows 2000 installationen på d:.
Oj, nu fungerade det att formatera c:
Det blev inget bra. så fort jag sätter på datorn så står det NTLDR is missing, press any key to restart
Om jag trykcer på en "key" så händer det ingenting. jag testade att sätta in installationscd:n av Win2000 men inget hände...
Nuär det verkligen problem, vad ska jag göra nu?
SirPeterMedlem sedan feb. 20018 958 inlägg
Det beror på att du hade systemfiler på C: som läggs där för att datorn skall veta att systemet ligger på D:
Mitt råd är att installera om och göra det rätt, dvs lägga systemet på C:
Aa, jag kom på det...
Men för att vara helt ärlig så är det Win2000 som jag har en piratkopia, det ligger i en mapp på cd:n. så jag kan inte stoppa in cd:n i datorn och det kommer upp på en gång. Jag måste alltså bläddra i cd:n, vilket jag inte kan idetta läge... Jag får väll hitta någon annan lösning.
MuzziMedlem sedan sep. 200437 inlägg
Antar att du suttit CDROM som first boot device? :p
mattiasnordinMedlem sedan maj 20012 062 inlägg
Ajja bajja hajdo ;)
Kopiera CD skivan till D: (enbart i386 katalogen) och kör setuppen därifrån.
Installera på C:
När allt är klart så kan du formatera om D:
Det går att fixa problemet med bootfilerna på C: men det är en annan fråga :)