EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Jag har en dator som jag startat med Windows 2000 cd skiva och måste reparera.
Men den versionen av DOS som man får då man startar från cd är inte samma som finns i kommandotolken i Windows 2000.
I kommandotolken kan man backa i hieararkin genom att skriva:
C:\WINNT\>cd..
Men hur backar man i dos som startats från cd skivan??
Om jag skriver 'help' finns inget om just detta (vad jag kan se).
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Kan jag skriva detta utan att sabba hela datorn??
xcopy c:\Documents and Settings\ c:\backup\ /S
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg 'xcopy' verkar inte vara ett alternativ.
Kommandot 'copy', kopierar det en hel katalog eller bara enskilda filer?
Eclipse skrev:
Kan jag skriva detta utan att sabba hela datorn??
Ja, det kopierar allt som finns i c:\Documents and Settings till c:\backup, så om du inte redan har något viktigt i backup, så är det helt ok.
Ang. cd.., pröva att ha ett mlellanslag mellan cd och ..
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Nej! Hemska tanke!
copy c:\Documents and Settings\ c:\backup\ /S
copy c:\Documents and Settings\ c:\backup\
Inget av detta fungerar! Det blir felmeddelande och otillåtet kommando!!
Däremot var det korrekt med mellanslaget på cd ..
Jättetack!
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg C:\WINNT\System32\CMD.EXE
som är commandopromten i Windows 2000, fungerar inte heller.
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg OK, en fråga till. Eftersom jag inte fick möjlighet att kopiera datorn så undrar jag, kan jag koppla in hårddisken som slav i en dator med Windows 98?
Kan datorn läsa en hd i (troligen) ntfs...
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Windows 2000 är tydligen rätt lurig att få igång!
http://www.nu2.nu/pebuilder/
http://www.tek-tips.com/
Jag fick många bra tips på detta forumet.
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Hmm... det var tydligen väldigt mycket arbete att kunna komma åt och kopiera "Documents and Settings".
Finns det nåt annat sätt?
legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg Ehh, kan du börja om och skriva vilken fråga du vill ha svar på.
Kortfattat copy /? eller bara copy borde ge dig en lista på vilka parametrar som accepteras.
Prova att använda *.* för att kopiera samtliga filer.
Om jag kollar på ditt allra första inlägg är det inte alls klart vad du egentligen vill göra. Specificera tack
Angående att boota på en extern disk. Oavsett om du ansluter den med Firewire eller USB så måste det finnas stöd i BIOS för att kunna boota på en såm enhet.
Angående att läsa NTFS i DOS så går det med lite olika program, bl.a. NTFSDOS från Sysinternals.
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Förlåt att jag har frågat så mycket!
Om man startar från Windows 2000 cd-skivan är det inte samma 'copy' som finns i Kommandotolken i Windows 2000.
Det är nästan samma och en av de grejer som skiljer är (vad jag förstår) funktionen att kopiera hela foldrar med innehåll. Enskilda filer verkar vara ok, men jag är inte beredd att kopiera filerna i Documents and Settings en och en! :-)
Tack för programtipset ovan!
http://www.sysinternals.com/ntw2k/freeware/ntfswin98.shtml
Jag har en dator med Windows 95 som jag ska försöka att installera och kopiera disken med!
Bra svar, verkligen!
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg OK, nu börjar vi närma oss ljuset i tunneln!
Jag hittade en kvaddad Windows 95 dator i en vrå som jag tänkte att den kanske man kan använda... Hehe... eftersom jag inte kunde få NTFS disken att fungera i min Dell med SCSI interface.
Lite tips på vägen:
1. Ovanstående program fungerar bra.
2. De filer, sex stycken, som avses kommer från en befintlig installation av Windows 2000.
3. När man laddar "NTFS for Windows 98" frågas efter dessa sex filer. Lämpligen lägg dom på cd/diskett/LAN och se till att spara dom på din Windows 95-98 dator.
När man gjort detta kan man ha full åtkomst till sin NTFS skiva!
Men det är bara läsa som gäller, inte skriva, och det är kanske lika bra det! Det tog mig två-tre dagar att komma fram till...
"It's easy when you know how" - Spocke