webForumDet fria alternativet

Kontohantering, Windows NT 4

54 svar · 1 203 visningar · startad av Eclipse · sida 3 av 3

EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg

Man får pyssla om sin installation så är det inget fel på NT 4. Men visst, det suger fet, stor elefant snabel, det är jag benägen att hålla med om.

Ni har varit oumbärliga vid denna installation! Ett jättetack till er båda! Det är så lätt att göra fel... att installera fel typ av server, till exempel!

Nu kör jag Windows Update och DisKeeper Light.

Stoffe, ah! Jag fattar!

NETLOGON är två datorer som försöker logga in på nätet. Det hade inte med installationen i sig att göra.

Jag vet inte varför just dom två försöker... Men det får mam väl reda ut!

Givetvis ska man ta sig ann problem, men jag känner miglite omotiverad nu då jag hållit på med problem ett tag... Man tröttnar liksom, man vill gå vidare liksom!

Nu när jag ska skapa användare, är det nåt speciellt då?

Kan jag inte bara skapa som vanligt?

Nu fungerar inte det där med "e:\home\%USERNAME%" som vi diskuterade ovan...

Måste jag skapa en "New Global Group" eller en "New Local Group" för att det ska passa?

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Nej, det ska inte behövas. Vad är det som blir fel? Varför fungerar det inte och vad fungerar inte?

För att underlätta kan du även kopiera en medlems profil så slipper du skriva om allt, bara att fylla i användarnamn och lösenord på de andra användarna. Som ett litet tips!

Det som blir fel är att användarens mapp inte skapas i mappen "home".

Tack för tipset!

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Låter skumt... Hur ser din mappning ut med sökväg och allt?

När du går in i Profile för en användare har du ju två "fält" i formulärrutan. "User Profiles" och "Home Directory". Det är i Home Directory du ska checka för "Connect [Drive] to [PATH]". Driver är en selectbox där du får välja enhetsbeteckning och Path är en textruta där du får skriva sökvägen till hemmapparna. Om du vill att hemmapparna ska vara i E:\home\ ska du således markera E: och skriva

\\SERVER\home\%USERNAME%

i textrutan.

Hmm... nej, så gjorde jag inte...

Gött mos!! Jag gjorde fel, men nu sitter dom där!

Super-duper-tack för en glas klar assistans! :-)

NETLOGON??

Vad är det för resurs? Det är inte säkert att jag vill dela ut den...

Skapar NT delade resurser 'by default'!?

OK, nästa problem!

Det finns två diskar i datorn. Den första disken är delad i två partitioner. Den första partitionen (1.5 GB) avsett för NT 4. Den andra partitionen har jag själv partionerat...

Ah! Var det kanske för jag gjorde en snabbformatering!? Jag kan inte köra varken diskcheck eller defrag på den partitionen!

Får göra en riktig partiotionering... återkommer...

Det var nog fel av mig. Disken är formaterat med ett annat verktyg som inte går att använda med NT. Jag har inte rört den disken, där av förvirringen.

Hur fungerar detta med Domän inloggning nu då?

Användarna klagar på långsam internetförbindelse...

Jag förstår inte riktigt, det har ju inte med varandra att göra!

Hur kopplar jag att inloggningen fungerar med domäninloggning? Det är ju olika lösenord till deras respektive datorer som det är till den domäninloggning jag har skapat åt dom.

Jag förstår inte riktigt... Har det med Windows Update att göra? (Att Explorer går segt? Det kom nån ny update igår...)

Var kommer alla _vti_cnf" -mappar ifrån?

Kan man inte slänga dom...??

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Frontpage stöd på servern?

Ok, I'm with! :-)

Ska slänga dom i ett senare skede...

Servern är således NT 4 men alla klienter är Windows 2000. Var i Windows 2000 hanterar jag de olika profilerna? Alltså, att flera personer kan logga in på en dator?

Egentligen, vore det inte bättre om alla sparade sina inställningar i servern för typ mail & sån't??

140 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)