d@leMedlem sedan juni 2001329 inlägg Tjena,
min arbetskamrat undrade ifredags om jag kunde någonting om datorer. Har dock aldrig hört talas om det fel som han nämnde. Han sa att han hade flera användare på datorn, en av de hette administratör (precis som vanligt) och denna använder han för att gå ut på nätet. Han sa också att när han sedan gått ut på nätet så startar datorn om utan någon förvaring eller felmeddelande efter ca: 10 minuter. Och så sker det också bara en gång, när den gjort det så gör den det inte igen. Den startar också bara om när han ska gå ut på nätet.
Någon som någonsin hört talas om detta felet och har en aning om vad man kan göra åt det? Visst skulle han kunna formatera den, men han sa också att datorn är precis nyformaterad, så det borde inte behöva räcka med en omformatering.
Nåväl, tack på förhand!
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Standardsvar:
Vad står det i loggboken?
Är den patchad? Vilket OS? Win xp?
d@leMedlem sedan juni 2001329 inlägg Kan vju vara värt att fråga han detta, det enda jag vet är att det är windows xp, vet ingenting om hur ofta han uppdaterar eller liknande.
Ska fråga imorrn...
legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg sasser/blaster är ju inte helt osannolikt såvida han inte kör Windows Xp SP2.
d@leMedlem sedan juni 2001329 inlägg Men då startar den väl om _varje_ gång? Denna gör det bara första gången och det är också den enda... ??
silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg
legis skrev:
sasser/blaster är ju inte helt osannolikt såvida han inte kör Windows Xp SP2.
Mja, han sa ju att den startar om utan förvarning, eller hur? Man brukar väl få upp en varningsruta när sasser/blaster vill starta om datorn.
d@leMedlem sedan juni 2001329 inlägg Som sagt, är ett fel jag aldrig hört talas om... om den startat om varje gång kunde det ju vara någon felkonfiguration eller virus, men att det bara är första gången man går ut på nätet och sen efter omstart funkar, ehmm... mystiskt är vad det är.
MagnusMMedlem sedan okt. 200417 inlägg Om det är så att det står "Avslutar Windows" och hela den proceduren gås igenom så kan det vara så att han har en trojan på datorn och någon kopplar upp sig mot den och stänger ner/startar om datorn. Har han någon brandvägg?
Om den bara startar om utan något meddelande eller liknande är ju ett hett tips som sagt att kolla eventloggarna. Kan eventuellt vara ett hårdvaruproblem som t ex dålig CPU-kylning.
d@leMedlem sedan juni 2001329 inlägg MagnusM: Ska höra med han om det imorron, som sagt, det enda han nämnde var att den starta om, och som eventuell orsak nämnde han att han "kanske tryckte fel på knappen när han skulle logga in"... så nått sådär vidare superhaj verkar han ju inte vara själv precis. ehm... men som sagt, vi ska nog komma på någon bra lösning på problemet.
Tack för mig ikväll, skriver imorrn efter att ha hört med honom mera.
legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg Absolut vanligaste orsaken när folk säger detta är att de egentligen får en blåskärm, dvs maskinen kraschar. Mest troligt har han ställt in att maskinen automatiskt ska starta om när den kraschar, därför hinner han inte se blåskärmen. Posta memory.dmp här eller slå av att maskinen automatiskt ska starta om och se vad den säger.
eddy1Medlem sedan aug. 2001969 inlägg jag säger bara: Minnen!!!
helt tokigt kan det var, men jag hade problem med min dator över ett halvår, hade fungerat klockrent i ett års tid men sen en dag så startade datorn bara om.
dett kunde kanske ske ett par gånger i veckan och ibland bara några gånger i månaden! Tittade på allt, inget hjälpte.
Hade kört minnestest m.m och det visade inga fel. Men när jag tog ut ett av minnena så var problemet borta!!
d@leMedlem sedan juni 2001329 inlägg Ehmm.. så du menar att datorn hänger sig när han går ut på nätet (endast då) pågrund av minnet? Nåväl, kan ju vara värt att ta upp svaret med honom.
För övrigt så vet jag nu att det är Windows XP han har, samt aDSL anslutning. Någon fil kan jag inte komma över då jag bara arbetar ihop med honom, alltså inte känner han utöver det.
Nåväl, om någon har nån lösning är det bara till å skriva på...
MuzziMedlem sedan sep. 200437 inlägg Högerklicka på "Den Här Datorn" -> Egenskaper -> Avancerat -> System och Återställning -> Kolla så att "Starta om Automatiskt" inte är bokad.
Fel man brukar göra när man just formaterat iaf.
d@leMedlem sedan juni 2001329 inlägg Muzzi: Tackar för det tipset, ska be han kolla över det också... kanske kan det vara så enkelt?
MuzziMedlem sedan sep. 200437 inlägg d@le: Mycket möjligt. Hänt mej flera gånger iaf.
TrojaMedlem sedan okt. 20049 inlägg orkade dock inte läsa allt..men prova skriv shutdawn -a i kör och se om det hjälper..kan vara blaster.worm...har ingeaning men prova iallfall :P
MuzziMedlem sedan sep. 200437 inlägg Troja: Shutdown -a använder man när det kommer upp felmeddelande. Grejjen är ju att det inte kommer felmeddelande.