webForumDet fria alternativet

Dumpning av fysiskt minne - kommer inte in i windows

Windows

3 svar · 273 visningar · startad av zlasher

Medlem sedan okt. 2001157 inlägg
Frågan#1

Hej på er!

(Har win xp prof, en hårddisk med två partitioner; c: och e:)

Igår när jag skulle starta datorn fick jag upp några Safe-mode-alternativ osv. Försökte då köra på som vanligt och då kommer man till alternativet där den vill kolla the "consistency" på c:. Om man låter den göra en koll på c: slutar det med att den inte hittar några fel, men när den sedan ska gå över till e: så kommer det bara fram en punkt, datorn står stilla ett tag tills det kommer en xpbluescreen med meddelandet: Beginning dump of physical memory.

Jag kommer alltså inte in i windows!

Och om man väljer safe mode blir det inte bättre för det.

Vad tror ni är fel? Jag kommer ihåg att jag bara hade 100 mb kvar på e: sista gången jag stängde av den men det ska väl inte ha nån betydelse?

Hårddisken är ganska gammal (30 gb) så jag har väl funderat på att skaffa en ny så småningom men.. Skulle det lösa mitt problem eller är det nåt annat som spökar än håddisken? Uppenbarligen är det inget fel på c: iaf! :(

Tacksam för svar!

Medlem sedan okt. 2001157 inlägg

Installerade en ny Xp och det verkar fungera.
Vad var orsaken till detta tror ni?

Medlem sedan aug. 200133 inlägg

Formaterade du om disken när du skulle installera om? I så fall skulle jag gissa att disken blivit korrupt på något sätt, och att formateringen skrev över felet. Annars vet jag inte.

Medlem sedan juli 20003 825 inlägg

Förmodligen korrupt data. Jag hade exakt samma problem med Windows NT 4.0 och skulle kunna ominstallera om inte det vore för de speciella scsi diskarna...

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)