webForumDet fria alternativet

Jag har ett stort problem

3 svar · 387 visningar · startad av Expher

ExpherMedlem sedan feb. 20048 inlägg

Hej...

Utan att göra någonting särskilt så har mitt OS/IE definetift börjat uppföra sig märkligt. Nu kan jag inte öppna en ända mapp på min hårddisk utan att det kommer detta felmeddelande:

"Internet Explorer har upptäkt ett fel. Om detta inte upphör, starta om datorn. Internet Explorer kommer nu att avslutas."

[ Notera: jag har inte gjort något med IE när detta felmeddelande visas... och att jag har testat att starta om, utan något lyckat resultat ]

...eller så blir det numera att när jag försöker öppna en mapp (kommer inte änns in i Kontrollpanelen eller Den här datorn, samma problem där) så blir allting på skrivbordet osynligt förutom min bakgrundsbild, men sedan så kommer allting tillbaka igen, fast utan någon öppnad mapp. Men jag kan komma åt det mesta via Kör funktionen i startmenyn, det är därifrån som jag tvingas köra allt ifrån.

För mig, så låter det som ett virus, men jag har därför också virussökt hårddisken, men utan lyckat resultat. Har också tagit bort spyware (via Ad-aware) och försökt tagit bort nyare program som kanske orsakat problemet, dock utan resultat.

Jag kan inte formatera heller, för då kommer detta upp:

"Det gick inte att formatera den här enheten. Avsluta alla diskverktyg eller program som använder enheten och kontrollera att inget fönster som visar enhetens innehåll. Försök sedan att formatera den igen."

Jag har gjort som felmeddelandet säger, dvs att stänga ner alla mappar och program (även via Ctrl + Alt + Del), utan något lyckat resultat. x(

I och med att jag fick detta felmeddelande så testade jag att söka hårddisken efter fel, men det funka bara att göra det utan att korrigera fel. :x

Jag har skickat över alla mina filer som jag inte vill ha haft raderade, till en annan dator och hårddisk. Så hårddisken är redo att bli formaterad... om det nu går... :l

Om något vet vad felet är, eller vad som går att göra...snälla hjälp mig!

Med vänliga hälsningar
Johan [gör allt för en/ett fungerade hårddisk/OS]

bratanonMedlem sedan aug. 200426 inlägg

tjena! jag har samma problem efter att ha installerat win2k pro.
jag kommer inte in i kontrollpanelen jag häller.. skulle vara himmla glad ifall nån vet vad man skall göra!

JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg

Om du inte kan formatera ifrån Windows får du väl göra det via startdiskett eller från OS-skiva.

bratanonMedlem sedan aug. 200426 inlägg

I mitt fall var det så att jag hade ett Nvidia grafikkort installerat.
När jag körde windows update hämtade jag nya drivers till
den.
6 OCT 2005 eller nått heter den som dom har.
När man har dom installerade den så kommer explorer.exe att var helt åt skogen.

Om du har ett Nvidia grafikkort gör såhär:

1. Tanka ner nya drivrutiner från http://www.nvidia.com/page/home. (instalera dom inte än!)

2. Avinstallera dina gamla (eller dom från winupdate) drivrutinerna för grafikkortet.

3. starta om datan

4. installera dom nya drivrutinerna som du tankat ner.

5. starta om datan igen och sedan e det bara att tuta och köra!

Hoppas det löser ditt problem!

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)