Köpte ett spel åt min dotter häromdagen. Då systemkraven var för höga för att installera på hennes dator så installerade jag spelet på min dator.
Men när hon loggar in på sitt konto så kan hon inte spela utan att jag har satt henne som Datoradministratör.
Varför? Hon borde ju kunna köra det ändå väl?
Troligtvis kräver spelet att den som kör det skall kunna göra vissa ändringar i systemmappen.
Ställ in så att spelet körs som Administratör genom att högerklicka på startfilen i startmenyn och välja "Kör som".
Har redan testat det, men det verkar ju bara fungera temporärt.
Väljer jag att köra som administratör så funkar det ända tills hon loggar ut. När hon loggar in igen så har det ändrats tillbaka igen.
Kör spelet med applikationerna filemon och regmon igång. Därigenom får du klart för dig vilka registernycklar likväl som kataloger det är som spelet försöker att accessa. Vill du kunna fortsätta låta din dotter köra spelet utan administratörsrättigheter så måste rättigheterna till eventuella registernycklar och kataloger ändras.
Detta är samma problem som Adobes programvaror har, vilket är ett skäl till att Adobe inte står särskilt högt i kurs hos mig. :)
Går du via kontroll panelen så finns bara Administratör och Begränsad, en "begränsad" användare kan inte göra mycket.
Däremot om du gör henne medlem i gruppen "priviligierade användare" så borde hon kunna spela spelet, varför inte prova.
Gör så här för att ändra.
* Höger klicka på "Den här datorn" och välj "Hantera"
* Gå till "Lokala användare och grupper" och sedan "grupper"
* Dubbel klicka på "priviligierade användare" (power users)
* Klicka på "lägg till" och skriv in hennes användarnamn, klicka sedan på "kontrollera namn" för att kolla så du skrivit in rätt namn.
* Klicka sedan på Ok för att stänga dialogrutorna.
* Dubbelklicka på gruppen "Administratörer" och ta bort henne ur den gruppen.
Går du via kontroll panelen så finns bara Administratör och Begränsad, en "begränsad" användare kan inte göra mycket.
Däremot om du gör henne medlem i gruppen "priviligierade användare" så borde hon kunna spela spelet, varför inte prova.
Gör så här för att ändra.
* Klicka på "lägg till" och skriv in hennes användarnamn, klicka sedan på "kontrollera namn" för att kolla så du skrivit in rätt namn.
Eller så kan du gå direkt till Users och ändra allt det där på samma ställe. ;)
Hum, ok. Trodde jag skulle slippa posta dessa sakerna eftersom jag inte riktigt gillar dem.
Bästa lösningen är givetvis den som redan postats. Om inte detta fungerar så bra så skulle jag peka dig till http://www.neovalens.com/
Här kan du sätta rättigheter per applikation. Den ska fungera helt OK.
Ett tredje sätt är att använda runas /savecreds i en kommandoprompt till exempel. Detta kommer att spara adminuppgifterna. Detta sista alternativ rekommenderar jag inte alls p.g.a. säkerhetsrisken.
Nja, låter nog bli att lägga ner mer jobb på det.
Låter nog henne stå som administratör, hon ska ju ändå ta över datorn om en månad när jag får min nya.
Att låta någon köra som administratör som har dålig koll på datorer är inte alls bra. Iofs att köra som admin överhuvudtaget är inte alls att rekommendera. Själv kör jag som en helt vanlig User på min maskin, inte minst p.g.a. virusrisken.
kör jag som en helt vanlig User på min maskin, inte minst p.g.a. virusrisken.
kan du utveckla detta lite mera?
Allt som kan köras igång under din påloggade context har samma rättigheter som du. Är du påloggad som lokal admin så kan en eventuellt illasinnad person som skrivit ihop nån liten otrevlig spyware/mask/virus etc exekvera saker med exakt samma rättigheter.
258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9