webForumDet fria alternativet

Rättighetr fastnar inte (skrivskydd)

Windowsur Windows

5 svar · 224 visningar · startad av Jon

JonMedlem sedan juli 20011 304 inlägg

När jag lägger upp webbaplikationer gjorda i asp.net på en 2003 server så kan jag inte ge skrivrättigheter som jag vill.

Vanligtvis brukar jag ge användaren MACHINENAME\ASPNET skrivrättigheter i mappen i XP/2000/2000 server och så rullar allt.

Nu hjälper inte detta plus att om jag bockar bort "skrivskydd" så kommer det automatiskt tillbaka på mappen.

Kan det vara så att det är någon annan användare som borde ha skrivrättigheter?

Har "skrivskydd" med saken att göra eller inte? Känns inte som om det egentligen är det som är problemet...

ZaimanMedlem sedan dec. 20014 239 inlägg

Ärver du ned rättigheter från katalogen ovan? Kontrollera även den.

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Har mappen en bock för skrivskydd eller är den bara suddigt ifylld? Såvida den inte faktiskt är förbockad så är den inte skrivskyddad.

Menar du att rättigheterna är satta på katalogen, men när du sen kollar rättigheterna på filerna så ärver de inte från katalogen?

Hur kopierar du dit filerna? Om du kopierar från samma partition misstänker jag att de behåller sina ursprungliga rättigheter. Du får då gå in på katalogen och välja att propagera ner rättigheterna till filer och kataloger undertill.

Har mappen en bock för skrivskydd eller är den bara suddigt ifylld?

Japp. så det lär inte vara det då.

Jag misstänker att det kanske inte räcker att ge ASPNET-gubben skrivrättigheter utan att även någon annan behöver det, typ någon service.

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Re: Rättighetr fastnar inte (skrivskydd)

Jon skrev:

Nu hjälper inte detta plus att om jag bockar bort "skrivskydd" så kommer det automatiskt tillbaka på mappen.

Kan det vara så att det är någon annan användare som borde ha skrivrättigheter?

Funderat på att testa att stänga av IIS:n innan du ändrar rättigheter på katalogen? :)

Funderat på att testa att stänga av IIS:n innan du ändrar rättigheter på katalogen?

Ja men jag är inte helt sugen på att ta ner webbplatsen... Men jag får väl prova det :)

121 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
118 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)