webForumDet fria alternativet

BSoD

40 svar · 1 281 visningar · startad av Muzzi

MuzziMedlem sedan sep. 200437 inlägg

Jag har kört lite med windmp och fått reda på att problemet är :
Probably caused by : ntoskrnl.exe ( nt+526db )
Vet också att det är en driver som är fel...

Men förstår inte vad "ntoskrnl.exe" är för nåt. Fick mina första BSoD INNAN jag ens hunnit installera något.

Försöker tanka XP, SP2 nu men jag får BSoD när den hamnar runt 90 % har fått det 4 ggr nu.

Någon som kan ha en aning om vad som är felet? Vore väldigt tacksam. Otroligt tacksam !

Sitter på en
AMD 64 3200+
160gig HD
512 RAM Samsung
Logitech Internetnavigator tangentbord
Intellie Explorer 3.0

Edit: Leadtek Winfast K8N moderkort.

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

ntoskrnl.exe är kärnan i Win XP.
vad det är som är fel, gud vet.
nån som kan felsöka sånt får kolla på det :)

Usch då =(

Detta är sista chansen jag ger XP. Sen blir det win98 eller att försöka införska sej 64bit edition så fort som möjligt. Lagt ut 12000 på en dator som knappt fungerar!

Kan läggas till att jag hade BSoD INNAN jag formaterade också. Kunde inte boota upp med XP skivan under 2 månader stog alltid "CD Boot: Memory overflow error" eller liknande. Men efter lite fiffel med HD'sken och Bios fixade det sej.

Vet du/ni om ntoskrnl updateras/repareras/byts ut vid updateringen till SP2?

edit: Fick ett nytt BSoD

CURRENT_IRQL: 2

FAULTING_IP:
tcpip+e9d3
eb9cd9d3 ?? ???

CUSTOMER_CRASH_COUNT: 9

DEFAULT_BUCKET_ID: COMMON_SYSTEM_FAULT

BUGCHECK_STR: 0xD1

LAST_CONTROL_TRANSFER: from 0000000a to 805266db

STACK_TEXT:
f8ad0dcc 0000000a 0000000b 00000002 00000001 nt+0x526db

STACK_COMMAND: .bugcheck ; kb

FOLLOWUP_IP:
tcpip+e9d3
eb9cd9d3 ?? ???

FOLLOWUP_NAME: MachineOwner

SYMBOL_NAME: tcpip+e9d3

MODULE_NAME: tcpip

IMAGE_NAME: tcpip.sys

DEBUG_FLR_IMAGE_TIMESTAMP: 3d6de222

BUCKET_ID: WRONG_SYMBOLS

Followup: MachineOwner

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Redan gjort det...

muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Re: BSoD

Muzzi skrev:

Försöker tanka XP, SP2 nu men jag får BSoD när den hamnar runt 90 % har fått det 4 ggr nu.

Osäker på hur du menar, men jag tolkar det som att du använder XP och försöker ladda ned SP2 och att datorn hänger sig varje gång när nedladdningen är komplett till ca 90%.

Det första jag skulle prova är att uppdatera drivrutinerna till nätverkskortet. I andra hand skulle jag uppdatera BIOS och drivrutiner till moderkortet. Om inte det hjälper skulle jag prova med ett annat nätverkskort.

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Muzzi skrev:

Redan gjort det...

Jo, det syns. :)
Kan du bifoga en minidump-fil i nästa inlägg så kan jag se om jag hittar något. :)

Välkommen till webForum förresten. :D

muskot: Det fixade sej till slut. Som tur är sparas "Downloaden" så att man kan resuma med Firefox.

T: Såja, Nu har jag updaterad till Windows XP SP2. Inte fått någon BSoD. Och hoppas dne håller sej borta.

Rikard: Tack så mycket. Här kommer minidumpen. Vill gärna veta felet, skulle uppskatta det väldigt mycket. =)

Gah! Inte rar:a... Avskyr att behöva installera program för att kunna packa upp filer. .zip, broder, .zip. :)

Äh, var inte så lat nu. Rar är ju ett måste. :)

Jag skulle:
1. Kontrollera minnena på burken. Om jag inte minns helt fel finns det en tråd rätt nyligen där :stefan: har problem med minnena. Han får ett tips av stoffe(?) på ett program som kontrollerar minneskretsarna.
2. Kontrollera så att inte BIOS är inställt på att köra "memory caching" eller liknande.

Börja där. :)

muskot skrev:

Äh, var inte så lat nu. Rar är ju ett måste. :)

rar kräver tredjepart.

Rikards regel nummer 1:
Tredjepartsfjuk ska skys som pesten.

Nåväl, men den regeln blir ju lite jobbig att följa när tredjepartsprogrammen är bättre än det integrerade tjafset.

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Rikard skrev:

Rikards regel nummer 1:
Tredjepartsfjuk ska skys som pesten.

Man kan inte nog understryka Rikards första regel.

Jag har precis lärt mig denna regel, men jag tycker nog att winrar kan vara värt att installera ändå. ;)

mvh

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

För att kommentera själva dumpfilen så säger den inte mycket mer än att det är pool corruption. Detta är en av de svåraste sakerna att felsöka och för att få mer information behöver man slå på något som heter 'Special pool'.

Säg till om du får problemet igen så kan jag hjälpa dig med denna bit :)

Pool corruption i sig själv kan man säga är korrupt minne. Detta kan vara orsakat av hårdvara, drivrutiner eller i stort sett vad som helst. Du lyckades träffa en av de svårare sakerna att debugga ;)

Tack killar. Hör av mej om det uppstår fel. Detta är det enda forum utav ett 10 tal som jag fått väldigt bra svar ifrån. Faktist den enda med vettiga svar =)

Muzzi skrev:

Detta är det enda forum utav ett 10 tal som jag fått väldigt bra svar ifrån. Faktist den enda med vettiga svar =)

Vad glad jag blir när jag läser sånt. Jag behöver inte nödvändigtvis vara inblandad i tråden, som jag är i det här fallet, för att en sån spontan kommentar ska värma mitt hjärta. :)
Tack Muzzi!

Sorry killar. Men BSoD igen =(
Denna gången har jag fått problem med NDIS.sys.

Slå på verifier. Läs tråden som det länkades till ovan så får du på de sista punkterna.

Men, har du kollat minnetskretsarna?

En annan grej, jag vet att den låter knäpp men det kan vara värt att testa - byt tangentbord.

Rikard: Okej, ska kolla länken.
Försökt kolla minnet med memtest86+ men verkar inte kunna boota upp med annan skiva än XP skivan.

Hm...konstigt att du nämner tangentbordet. Varje gång jag skulle boota upp med XP tidigare med logitech tangentbordet så fick jag ett error "CD boot : Memory overflow error" .
Sen bytte jag till gammal rutten tangentbord och jag lyckades boota upp den med XP. Var inte säker om det var tangentbordet eller om det vart dem senaste bios ändringarna jag gjorde. Tyvärr har jag bara detta tangentbord och ett annat väldigt ruttet. Men ska försöka.

Edit: Nu har jag kört verifier och startat om. Bockade bara i ndis.sys, ska det komma upp nåt vid reboot? Min dator laddar en massa men har inte fått upp nåt.

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)