webForumDet fria alternativet

försvunnen/skadad dll-fil

Windows

8 svar · 329 visningar · startad av plelkes

Medlem sedan mars 2002823 inlägg
Frågan#1

Hej ,
igår (10/9) hade jag min dator igång och stängd av som vanligt.
Imorse när jag startade upp igen, så får jag svaret att en dll fil är skadad eller försvunnen, och windows kan därför inte startas...
Kan detta orsakas av virus - fast jag har en uppdaterad Norton Internet Security 2004 igång?
Andra möjliga orsaker?

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Kan vara virus, fast klantigt skrivet i så fall.
Andra möjligheter; har råkat ut för dåligt skrivna avinstaltions-rutiner som sopar rent i hela mappen oavsätt om det är instalerat av programmet i fråga eller inte.
Nitisk städprogram (norton internet security?).
Städat själv?

tack för svaret frankof!
Har inte städat själv. Och inte helelr har jag ägnat mig åt att köra virusborttagning/scaning...

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Det kan ju också vara så enkelt att en fil har gått sönder, vard so kan orsaka det, vet jag inte. (uppdatering, flytt, ändring osv).
Du får ingen info om vilken fil det är?

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

...åhå... såpass... tryck F8 innan Windows bootar... så kan du välja loggad start i menyn där... sedan kikar du i loggfilen vad det var som muppade sig... sedan kanske man manuellt kan peta in den där filen igen...

Danny skrev:

tryck F8 innan Windows bootar

men problemet var att Windows inte kunde starta....

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

men... just precis efter Post-grejjen... ska man ju kunna komma till en meny INNAN windows startar...

annars kan du ju möjligtvis prova att boota från Windowsplattan och ta recovery... kanske... om man vet vad man gör iaf... för det kan ställa till det också... :)

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Tryck F8 konstant under när maskinen bootar upp så får du till slut en meny. Du kan först testa "Last known good configuration" och se om det är en enkel lösning.

Virus, uppdateringar, programinstallationer osv kan orsaka detta. Dessutom är inte Symantec för tillfäller tillförlitlig till 100%. De har låtit bli att uppdatera sina signaturer för saker som de andra leverantörerna valt att stoppa.

legis skrev:

Dessutom är inte Symantec för tillfäller tillförlitlig till 100%. De har låtit bli att uppdatera sina signaturer för saker som de andra leverantörerna valt att stoppa.

1. kan det vara yahoó´s sk "toolbar" som är boven? det skall ju stoppa popups och spioner...
  2. vad kan man göra åt att Symantec inte är 100%? Hade förut både Adaware och Spybot installerad
  3. Vad kan jag göra för att i framtiden slippa installerea allt från början? Har 3 cd-skivor från Acer med reboot och saker som var fabriksinstallerat.

Tyvärr hade jag lite bråttom och satte in reboot skivan...
Hade hoppats att alternativet "reparera" skulle ha dykt upp..

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)