webForumDet fria alternativet

Hjälp! Min diskettenhet fungerar inte. Vad ska jag ta mig till? ;)

Windows

7 svar · 539 visningar · startad av solbulle

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg
Frågan#1

Har en smula problem med min diskettenhet, sätter i en diskett och försöker öppna den i utforskaren. Då får jag upp en ruta där det står:

"Disketten i enhet A är inte formaterad.

Vill du formatera den nu?"

Det är inte disketten det är fel på, eftersom jag testat med alla möjliga disketter som fungerar i div. andra datorer, för inte har väl filsystemet, Fat/ntfs med detta att göra?

Heta tips? Byte diskettenhet.
Har win xp home på den aktuella burken.

Och, ja, det är bra att ha möjlighet att läsa disketter.

Medlem sedan maj 2003361 inlägg

tror det blir så när diskett enhetens kabel sitter fel, test att vända på den den gång. du ska använda den första kontakten på kabeln har jag för mig

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Funkar inte det heller, är det lika bra att byta. Diskettenheter kostar nästan ingenting idag.

Jag har liksom inte gjort något med den, och den lär knappast vara utsliten, men jag får bita i det sura äpplet och skruva upp maskineriet och testa att byta ut den.

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Kolla först så att kablarna sitter i ordentligt, det är ganska vanligt att de släpper.

Medlem sedan sep. 200437 inlägg

Samma här. Felet verkar finnas på både min AMD64 3200 och min Intel celeron 800mhz, kan inte formatera / använda disketter på någon utav dem.

SirPeter, eh, hupp. :r

I alla fall en sak mindre att lägga i kundkorgen hos stora datorbutiken. :)

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Danielkun skrev:

tror det blir så när diskett enhetens kabel sitter fel, test att vända på den den gång. du ska använda den första kontakten på kabeln har jag för mig

Det enda som skiljer den första och den andra kontakten, mig veterligen är att den som sitter på första betraktas som master (A:) och den andra som slave (B:). :)

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
143 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)