SjodahlMedlem sedan maj 20033 137 inlägg
Hej!
Undrar lite varför adminsitratör's kontot man skapar när man installerar XP (Pro?) inte syns i Kontrollpanelen -> Användare?
Kör just nu en annan användare med admin rättigheter, är inte så bra jag vet. Så jag funderar på att minska behörighen på denna, men hur blir det när jag vill installera program?
Undrar även hur man skall begränsa så att en vanlig user inte kan köra/installera andra program än jag bestämt?
Finns det någon bra guide eller ngt till detta, kollat men inte hittat något spännande ;)
RikardMedlem sedan dec. 19998 623 inlägg
Utgå från att alla användare är medlemmar i gruppen Users istället för Power Users så löser du många av dina önskemål på en gång.
Lägg sedan till att när du installerar program så gör du det genom att hållan ner Ctrl+Shift samt högerklicka på installationsfilen. Då får du möjlighet att köra installationsprogrammet som en annan användare t.ex. administratör.
Varför administratörskontot inte syns i Kontrollpanelen användare är jag dock något osäker på. Mig veterligen så borde det synas där.
Tackar!
Får testa det, men hur gör jag så att användare inte kan installera andra program? En del program behöver man iofs vara admin för att installera men vissa går bra att installera ändå. Något botmedel?
hmm tänkte göra om mitt konto till begränsat, men står följande. Du måste tilldele en annan användare admin rättigheter först. Men när man installerar så får man ju välja ett lösenord (som jag trodde var till admin, och senare får man lägga till en användare som inte får något lösenord från start.
legisMedlem sedan juli 20044 440 inlägg
Hej
Du kan använda dig av Software restriction policies för att styra vilka program en användare får köra. Du kan läsa mer om detta här:
http://support.microsoft.com/?id=310791
Vad gäller kontot Administartör. Du har möjligtvis inte inaktiverat kontot? Enbart aktiva konton syns där.
Hmm gäst kontot är inaktiv men syns.
Ser det när man sätter rättigheter på tex vilka som får logga in via fjärranslutning. Förslag?
Nexus86Medlem sedan okt. 20022 683 inlägg
Administratörkontot är mig veterligen dolt som standard där. Det syns däremot om du går in kör och skriver "lusrmgr.msc". Varför det är så har jag däremot ingen aning om.
D3VaST8DMedlem sedan dec. 2000469 inlägg
Sjodahl skrev:
Hmm gäst kontot är inaktiv men syns.
Ser det när man sätter rättigheter på tex vilka som får logga in via fjärranslutning. Förslag?
Byt namn på gästkontot.
legisMedlem sedan juli 20044 440 inlägg
Administratör är gömt från inloggningssidan som standard men den borde dyka upp i Kontrollpanelen/User Accounts eftersom det är en användare på maskinen.
Mitt gästkonto är också inaktiverat och syns inte i User Accounts. Jags er bara aktiverade konton här.
Aja men jag ser det inte i User Accounts iallafall. Så vi tar nästa fråga.
När jag startar "lusrmgr.msc" och trycker på en användare och väljer egenskaper -> Member Of får jag uppföljnande:
"The Workstation service has not been started"
Förstår att jag måste starta tjänsten workstation, men den finns inte med på listan av tjänster. Antar att jag måste installera något mer (har bara TCP/IP) installerat till nätverkskortet. Är det fildelning eller vad är det den finns ?