Jag blir så förbannad så jag vet inte vad jag ska ta mig till...
För ca. 2 veckor sedan fick jag hem min NYA dator från datorbutiken.com.
Har partitionerat hårddisken och har all musik på en partition och resten på huvudpartitionen (den med OS på).
Tidigare idag började det helt plötsligt strula när jag skulle spela upp musik. "Bad SoundDirect driver. Please install proper drivers or select another decive in configuration. Error code: 88780078" stod det i en alertruta när jag öppnade winamp för att spela upp en musikfil, och jag märkte ganska snabbt att inga ljud fungerade, det enda man kunde höra var ett litet "pip" som verkar komma från datorn varje gång alertrutor poppar upp.
Jaha tänkte jag, kanske något med windows som skitit sig och eftersom jag ändå tänkt installera windows xp pro (fick datorn med xp home på) så tyckte jag att det var ett ypperligt tillfälle att göra detta. Satte i xp proskivan och installerade om hela operativsystemet.
Efter en timme, eller hur lång tid det nu kan ha tagit, var det klart och jag startade om datorn. Fortfarande samma problem, dessutom fungerar inte internetanslutningen hur jag än testar, trots att nätverkssladden sitter i som den ska och jag VET att internet inte strular (uppenbarligen eftersom jag kan logga in på en annan dator som sitter på samma hub).
Jag formaterade inte hårddisken, alla programfiler och så ligger kvar på den men de verkar inte gå att köra. Detta är visserligen ingen större problem då det bara är att installera om dem (och det kanske blir så om man installerar ett nytt OS).
Men hjälp, vad fan ska jag ta mig till? Man blir riktigt förbannad när ens nya dator, som dessutom kom en dryg månad försenad, börjar strula å det grövsta så snabbt. Det är tydligen 3 års garanti, och jag funderar på att bara ge upp att lösa någonting själv och skicka in den till db så att de kan fixa skräpet...
Du har uppenbart inte installerat drivrutiner för ljud och nätverk, då är det inte så konstigt att det inte funkar.
Bege dig till tillverkarens hemsida för ditt ljudkort och nätverkskort och ladda ner senaste drivrutinerna. (Alternativt mammakorttillverkarens om dessa komponenter är integrerade)
Har du installerat drivrutiner till ljudkortet och nätverkskortet då?
Är det dessutom rätt drivrutiner du har installerat i såna fall?
Kolla över de skivor som följde med datorn eller kolla via Datorbutikens hemsida vilka drivare du skall ha.
Håller på och installerar diverse drivrutiner från mammakortsskivan nu, internet fungerar igen och även ljudet verkar vara tillbaka (dock står det något i stil med att "formatet stöds inte" när jag försöker öppna mp3-filer med W Media Player, men det kanske är någon drivrutin jag inte installerat ännu som behövs?).
Jag var tidigare ganska säker på att XP hade alla drivrutiner "inkluderade", till skillnad från de tidigare windowsversionerna. Stämmer inte detta..?
Hursomhelst, tack för hjälpen, hoppas allting löser sig igen.
Jag var tidigare ganska säker på att XP hade alla drivrutiner "inkluderade", till skillnad från de tidigare windowsversionerna. Stämmer inte detta..?
Det är per definition en omöjlighet, XP släpptes för nästan tre år sedan, det har hunnit komma en och annan hårdvara sedan dess ;)
Service packen till XP kan tillföra extra funktionalitet vad gäller drivrutiner men det är inte normalfallet, om din dator är en OEM maskin ("märkes"-dator) så har du fått med CD-skivor för drivrutiner, det är dessa du ska använda.
Jo tack det verkar ha löst sig nu när alla drivrutiner är installerade.
Det enda underliga är att, framförallt från den partition där operativsystemet INTE ligger (som jag alltså inte ens rört) har det försvunnit massvis med filer. Uppskattningsvis 3 gb av musikalbum i mp3-format har försvunnit samt en mapp där jag lagt lite blandade smågrejer från förra datorns hårddisk (ca 2 gb), och många av de musikalbum som finns kvar går fortfarande inte att spela upp.
Jag har sorterat upp all musik med en mapp per artist, och artisternas album i resp. mapp. Problemet med att det inte går att spela upp tycks vara bestämt efter artist; antingen är alla album med en artist spelbara eller så är inga det.
Någon som känner igen problemet?
266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e