solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg Jag har en gammal dator, dock med en fräsch Xp-installation i.
Nu när jag dammade av den ser jag att hårdisken var partionerad i tre delar:
1: 2gb med Fat32 samt Xp-inst
2: 1gb Fat32
3: 1gb Fat32
Som ni förstår är detta tämligen värdelöst, Xp får inte ens rum på den lilla partionen, så min fråga är, kan jag på något sätt utan att behöva installera om hela klabbet öka på den första partionen?
Jag håller även iofs på att sätta i en något större disk i burken, kan det vara värt att flytta över hela op till den disken?
Fotnot, det är så träligt att installera windows/xp, uppdater, uppdatera, starta om, starta om.... .osv. osv..
GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg Skulle gjort så här om jag inte ville installera om XP och alla program på den nya snabbare disken:
- Stoppa i den nya disken och kopiera allt frå partition 2 och 3 till den.
- Använda Partition Magic att ta bort partition 2 och 3, och sedan utöka partition 1 så att den fyller disken.
- Kopiera tillbaka det som fanns på partiton 2 och 3 till den nya utökade partitionen.
GnyrkMedlem sedan aug. 200416 inlägg Vet inte om det är möjligt. Men gör en ghost av din os partition och ta bort alla 3 partitionerna så du får en partition av hela HD:n sen lägger du in ghosten på den igen :-)
solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg Till saken hör att jag har inget av värde på partion 2 o 3, de kan tas bort rakt av. Det underlättar något, men jag kan fortfarande inte "direkt" utöka ´partion 1 väl? (Utan andrahandsprogram)
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg kör du som jag Gå in på Administrationsverktyg välj Datorhanter välj Diskhantering. Lycka till
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg
solbulle skrev:
Till saken hör att jag har inget av värde på partion 2 o 3, de kan tas bort rakt av. Det underlättar något, men jag kan fortfarande inte "direkt" utöka ´partion 1 väl? (Utan andrahandsprogram)
Som Lasp skriver, gå in i diskhanteraren.
Ta bort de onödiga partitionerna.
Gör om disken till dynamisk.
Starta om datorn.
Applicera det kvarvarande utrymmet till partitionen där XP ligger.
Inga tredjepartsprogram behövs för den operationen så till vida det inte är en bärbar. Då funkar det inte.
solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg Hm.. detta verkar kalas, men... ta bort partionerna, inget problem, men hur gör jag diskewn till dynamisk? Hittar inte det. :(
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Högerklicka på den vänstra delen där disknumret står och välj Convert to dynamic disk.
solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg Yepp!
Det gick vägen, det trodde jag faktist inte att det skulle göra när jag postade min fråga.
Jag var först tvungen att konvertera till ntfs, vilket jag iofs skulle gjort hur som helst, sen hittade jag inget alternativ vare sig jag högerklickade eller vad jag än gjorde för att utöka osv.
Jag gick in i dos och där körde jag extend på volymen och voila, nu fick man i alla fall rum med operativsystemet. :)
Kalas! :)