webForumDet fria alternativet

Lösenskydda mappar i xp

4 svar · 335 visningar · startad av APEHEAD

APEHEADMedlem sedan juli 200412 inlägg

Vi sitter i ett nätverk där vi inte är inloggade eftersom vi byter datorer med varandra hela tiden. Nu vill jag sätta ett lösen på en känslig mapp men vet inte hur jag gör.
Vi har XP proffesionell och home på datorerna.
Någon som vet?

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Vad menar du med att ni inte är inloggade? Använder alla samma konto? I.s.f. kan du inte ksydda filerna/katalogerna på vanligt sätt. För att ni ska kunna göra detta måste ni:

1. Använda NTFS som filsystem
2. Ha olika användarkonton eftersom rättigheter sätt på användarkonton.

Det blir att leta reda på något lösenordsskyddarprogram annars. Jag kan tyvärr inte komma på nåt sånt rakt av.

APEHEADMedlem sedan juli 200412 inlägg

Det jag menar är att vi bara har administartör på alla datorerna.
När man startar upp datorn kommer man rakt in till skrivbordet utan att behöva välja konto.

Vi har NTFS som filsystem, men hur påverkar det?

Vi vill helst inte ha olika användarkonton eller ett lösenordsskyddarprogram, är det enda sättet?

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Enda sättet. I Windows sätter du rättigheter på användare/grupper. Om alla har samma rättigheter så blir det problematiskt.

Det ni hade kunnat göra om inte alla var lokala administratörer är att skapa en användare till på maskinerna. De mappar som ni vill skydda ger ni enbart denna användare rättigheter till. Det ni får göra sen är att starta en kommandotolk med rättigheter som denna användare. Det gör ni genom följande kommando:

runas /user:maskinnamn\användarnamn cmd

Skriv in lösenordet för användaren. Sen använder ni kommandor CD för att gå till den katalog som ni tidigare gav användaren rättigheter till. Sen öppna filerna via samma kommandotolk.

Krångligt? Japp, men erto upplägg är långtifrån särskilt säkerhetsmedvetet ;)

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Med tanke på att ni inte har någon som helst säkerhet i era datorer, eftersom ni loggar in med Administratörskontot utan några lösenord, så kommer det där att bli mycket svårt att lösa. Speciellt om ni inte vill köra med något extraprogram. Som det är nu så har varenda kotte möjlighet att göra precis vad de vill med era datorer. Ja då menar jag verkligen varenda kotte, inte bara ni inom nätverket.
Kolla över det där och åtgärda så slipper ni förhoppningsvis få oväntade besök i datorerna.

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)