Har ett jätteproblem. Jag vill att när min skärmsläckare går igång att min XP P burk loggar ut sig så att andra användare kan logga in. I dagsläget har jag det inställt så att detta inte går, utan endast att datorn låses. Detta betyder ju då att om en annan användare skall logga in måst burken startas om???!!
På egenskapssidan för skärmsläckaren finns det en checkbox där det står "Återvänd till välkomssisdan" eller liknande.
Klicka i den så kommer man ut till välkomstsidan.
Det där är en funktion som måste byggas in i skärmsläckaren. Enda inbyggda funktionen i Windows som alla skärmsläckare kan använda utan attd e behöver anpassas för det är att låsa datorn.
Nu har ni missuppfattat det hela. Windows låser alltid datorn när skärmsläckaren går igång (om det inte är inställt att inte låsa datorn) oavsett vad det står som alternativ. Du kan låsa datorn genom att trycka Win+L.
När du har låst datorn kan du i Windows XP logga in med en annan användare samtidigt om Fast User Switching är aktiverat. Det aktiverar du i User Accounts från kontrollpanelen.
"Nu har ni missuppfattat det hela. Windows låser alltid datorn när skärmsläckaren går igång (om det inte är inställt att inte låsa datorn) oavsett vad det står som alternativ. Du kan låsa datorn genom att trycka Win+L.
När du har låst datorn kan du i Windows XP logga in med en annan användare samtidigt om Fast User Switching är aktiverat. Det aktiverar du i User Accounts från kontrollpanelen."
Kollade i Lokala Användare och grupper under användare i kontrollpanlen men kan inte hitta det??!!
Sitter med detta på min arbetsplats, och det händer att andra snokar omkring.....vet inte om jag missat det....
I Kontrollpanelen tror jag den heter Användarkonton eller liknande. Om maskinen är kopplad till en domän så har du inte alternativet. Maskinen måste alltså endast vara medlem av en Workgroup för att du ska kunna använda Fast User Switching.
Jag är ju desvärre medlem i en domän. Men det måste ju finnas massor av folk som har samma problem som mig!? Måste ju gå att ändra på något sätt tycker jag,.
Så alla ni där ute - vet ni hur jag kan lösa det är jag evigt tacksam;-)
Det finns en skärmsläckare som loggar ut användaren även om pc:n igår i en domain. Den finns i Windows 2003 resorce kit tools http://www.mvps.org/sramesh2k/winexit.htm
Skärmsläckaren hade iofs inget med domänen att göra. Fast user switching är inte tillgänglig i en domän. Det är en separat funktion i själva Windows XP :)