webForumDet fria alternativet

Vilken verion ska man välja?

Windows

6 svar · 292 visningar · startad av Poffe

Medlem sedan apr. 20022 743 inlägg
Frågan#1

Hallå!

Sitter och funderar lite på vilken windows version man ska välja för detta:

Har en stationär dator med 2,4 GHz Celeron, 480 MB RAM, 330 GB Hårddisk. Den har jag tänkt att ha som mediaspelare. Jag vet att prossesorn inte är i grövstalaget för det men jag använder det nu och det fungerar för mina behov. Nu använder jag dock datorn till allt men ska alltså endast använda den som mediaspelare i framtiden. Eller inte endast, jag kommer använda den som filserver också men det är ju inte så prestanda krävande.

Frågan är vad jag ska ha för windows version på den? Nu kör jag XP Pro och använder den alltså till det mesta, webbserver för eget utvecklande, media-spelare, skrivmaskin, ja allt man använder datorn till.

Nu kommer den alltså endast stå kopplad till TV:n som monitor och med en nätverkssladd istortsätt för att komma åt filerna på den. Allt kommer styras med en fjärrkontroll och VNC om det är nått mer avancerat som ska ändras.

Är det XP som lämpar sig bäst eller ska jag köra på nån annan version?

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

finns inte xp som mediaversion också?

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

frankof skrev:

Media Center Edition

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Dryden skrev:

frankof skrev:

Media Center Edition

säljs dock bara OEM, (tillsamans med hårdvaran som stöds) + att tjänsterna inte funkar i sverige.

stoffe-2k skrev:

säljs dock bara OEM, (tillsamans med hårdvaran som stöds) + att tjänsterna inte funkar i sverige.

Med använda ord inte så intressant alternativ.

Medlem sedan juli 20022 537 inlägg

Windows 2003 vore kanske ett alternativ, speciellt om du ska använda den som filserver.

Jo, har funderat på det också men kräver inte det mer prestanda av maskinen?

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)