Kan man tidsinställa password vid inloggning till win XP pro.?
dvs. att ett visst lösenord gäller t.ex 7 dagar. Därefter går det inte att logga in. Denna funktion vore idealisk om man säljer sin dator och blir lovad betalning inom en vecka.
tidsinställt lösenord
11 svar · 408 visningar · startad av alandia
Jag vet inte hur man gör, men om man skulle sälja så. Då är det bara för köparen att formatera datorn.
//Daniel Eriksson
Nja, nu tror jag ju knapast att någon skulle gå med på att köpa en dator utan att få lösenordet till administratörskontot så det är knappast någon idé att försöka sig på en sån sak. Dessutom är det inte speciellt svårt att knäcka något sånt om man har fysisk tillgång till maskinen ändå.
Nåväl, en fråga skall ändå få ett svar. ;)
För att ställa in det du frågar efter så kan man göra det enligt följande:
Ställ in så att ägaren av kontot inte får byta lösenord samt att lösenordet slutar att gälla efter 7 dagar.
Detta fungerar enbart om det gäller ett "user-konto" eftersom ett administratörskonto utan vidare kan åsidosätta inställningarna så det är definitivt inget att lita på direkt.
okej, tack. nu för att jag säkerligen får betalt, men det hade ju varit bra om det funnits nån bra grej att ta till........ skrivbords password t.ex
Ehum, med en bootdisk/-skiva kommer du alltid förbi såna begränsningar. Jag skulle aldrig använda en maskin någon annan installerat. Du kan till och med reseta lösenordet utan att veta det. Har du fysisk access till maskinen äger du den :)
Det stämmer inte riktigt, i XP och 2000 samt NT 4 så finns "syskey" som du kan använda för att försvåra åtkomst till datorn, klicka på "uppdatera" och välj "lagra startnyckeln på en diskett", såvida du inte har disketten som tillverkas så kan du inte komma in i datorn.
Nja, Syskey är bra eftesom det lägger ett extra lager skydd kring användarnas lösenord, men utan att gå in på detaljer så står jag fast vid mitt påstående. Har du fysisk access till en maskin så äger du den ur ett säkerhetsperspektiv.
Ska man använda Syskey är det lika bra att använda s.k. Advanced Syskey :) Släng in EFS sen med ett ett program för Systemkryptering. Detta påverkar dock inte fysisk access.
Om det nu skulle gå att ställa in ett tidsinställtlösenord så ifall man i detta fall inte betalade och lösenordet gick igång, Så skulle man ju istortsätt bara byta ut den delen...
Vet e jav lösenordet skulle sitta, Men antagligen Moderkortet eller HD:n och då skulle man ju byta ut den delen och sen så skulle man inte behöva bry sig om det något mer...
Det bästa för dig alandia... skulle ju var att inte ge bort varan innan du får betalt...
okej, tack för alla bra svar. ska fundera på dem........
Skicka med postförskott så får du pengarna, annars får de ingen dator. ;)
Ponera att du kunde låsa datorn efter 7 dagar. Hur hade du tänkt låsa upp den? Ska du meddela lösenordet till adminkontot efter en vecka? Tänk om köparen inte litar på dig.
Handel kräver ömsesidigt förtroende. Säljaren måste kunna lita på att du får betalt och köparen måste kunna lita på att han får något som fungerar.
Naturligtvis finns ett handelsavtal. Vad annars. detta är ett ömsesidigt avtal. "I TEORIN" Jag bara undrade hur man EVENTUELLT kunde förfara.
Vi avslutar denna diskussion härmed.