Vilket Win?
17 svar · 496 visningar · startad av Sjodahl
Nej, har du inte användning för webserver och andra "special" grejer klarar du dig med home
En viktig skillnade mellan pro och "home editon" är att man inte kan sätta rättigheter på filer/kataloger
GunnarD skrev:
En viktig skillnade mellan pro och "home editon" är att man inte kan sätta rättigheter på filer/kataloger
Det var "special grejorna" jag nämnde :e är man "singel user" är det bekvämt att ha alla rättigheter hela tiden (smart? nä, tror inte det :e )
Fast fliken "säkerhet" med justeringsmöjligheter kommer fram vid felsäkert läge i home, hur det beter sig har jag inte kollat, det går att överta ägandet åtminstonde.
Okej, men märker man ngn prestandard skillnad?
Det ända jag vill åt är igentligen fjärrskrivbord, men det finns inte eller går inte att lägga in på home eller?
nej, ingen prestandaskillnad.
hmm okej
Fjärrskrivbord finns inte i Home
Nej jag vet, undrar om det finns något sätt att få dit det?
Det går inte att tanka seperat eller installera något annat program som stödjer fjärrskrivbord?
Går det att använda det inbygga fjärr programmet och connecta emot det?
Du kan ansluta fjärrskrivbord från Home, inte till.
Det finns inget inbyggt i Home, det är bortplockat. VNC, PC Anywhere eller liknande måste du köra.
Det finns en klient du kan köra mot andra maskiner (som inte är Home), men du kan inte ansluta till den med rdp.
Japp men det jag undrar är om det finns något program som man kan köra i HOME som går att det går att ansluta sig emot den med ett vanligt fjärranslutnignsskrivbord.
Går det att använda fjärranslutningsklienten och connecta emot VNC där???
"Det finns en klient du kan köra mot andra maskiner (som inte är Home), men du kan inte ansluta till den med rdp."
för mig att det inte skall gå...
RDP (Remote Desktop Protocol" är Microsofts implementation av fjärranslutning. man använder Remote Desktop Client för att ansluta. Citrix har till exempel sin ICA-klient. PC Anywhere har också ett eget sätt du sätter upp din anslutning på. VNC har jag inte så bra koll på men även i det läget finns en klient.
För svaret ovan menade jag att det följer med en terminal services-klient för RDP i Home (man startar den med mstsc). Det tror jag iaf, annars är det bara att hämta hem den senaste versionen hos Microsoft:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=a8255ffc-4b4a-40e7-a706-cde7e9b57e79&displaylang=en
:)
Har man kört Pro så vill man inte köra Home, i mitt tycke så är Home alldeles för begränsad, om du har en licens för Windows 98 orginal, 98 SE, ME eller 2000 så har du rätt till en uppgraderingslicens av XP som kostar runt en tusenlapp, dvs väsentligt billigare än en "fullversion".
Bra att veta är att det inte är någon skillnad rent tekniskt mellan en uppgraderingsversion och fullversion, det är endast en rabatt till "trogna kunder", det går utmärkt att göra en "ren" installation med en uppgraderings-CD.