webForumDet fria alternativet

Vilket Win?

17 svar · 496 visningar · startad av Sjodahl

SjodahlMedlem sedan maj 20033 218 inlägg

Hej!

Undrar om det är ngn prestandrad skillnad på XP pro, och home edition..

frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Nej, har du inte användning för webserver och andra "special" grejer klarar du dig med home

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

En viktig skillnade mellan pro och "home editon" är att man inte kan sätta rättigheter på filer/kataloger

GunnarD skrev:

En viktig skillnade mellan pro och "home editon" är att man inte kan sätta rättigheter på filer/kataloger

Det var "special grejorna" jag nämnde :e är man "singel user" är det bekvämt att ha alla rättigheter hela tiden (smart? nä, tror inte det :e )
Fast fliken "säkerhet" med justeringsmöjligheter kommer fram vid felsäkert läge i home, hur det beter sig har jag inte kollat, det går att överta ägandet åtminstonde.

Okej, men märker man ngn prestandard skillnad?
Det ända jag vill åt är igentligen fjärrskrivbord, men det finns inte eller går inte att lägga in på home eller?

nej, ingen prestandaskillnad.

hmm okej

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Fjärrskrivbord finns inte i Home

Nej jag vet, undrar om det finns något sätt att få dit det?
Det går inte att tanka seperat eller installera något annat program som stödjer fjärrskrivbord?

Mr. N.Medlem sedan sep. 20025 507 inlägg

VNC

Går det att använda det inbygga fjärr programmet och connecta emot det?

Marcus EMedlem sedan maj 20021 466 inlägg

Du kan ansluta fjärrskrivbord från Home, inte till.

Det finns inget inbyggt i Home, det är bortplockat. VNC, PC Anywhere eller liknande måste du köra.

Det finns en klient du kan köra mot andra maskiner (som inte är Home), men du kan inte ansluta till den med rdp.

Japp men det jag undrar är om det finns något program som man kan köra i HOME som går att det går att ansluta sig emot den med ett vanligt fjärranslutnignsskrivbord.

VimpMedlem sedan juli 20022 537 inlägg

Sjodahl skrev:

Japp men det jag undrar är om det finns något program som man kan köra i HOME som går att det går att ansluta sig emot den med ett vanligt fjärranslutnignsskrivbord.

Mr. N. skrev:

VNC

:OO

Går det att använda fjärranslutningsklienten och connecta emot VNC där???

"Det finns en klient du kan köra mot andra maskiner (som inte är Home), men du kan inte ansluta till den med rdp."

för mig att det inte skall gå...

RDP (Remote Desktop Protocol" är Microsofts implementation av fjärranslutning. man använder Remote Desktop Client för att ansluta. Citrix har till exempel sin ICA-klient. PC Anywhere har också ett eget sätt du sätter upp din anslutning på. VNC har jag inte så bra koll på men även i det läget finns en klient.

För svaret ovan menade jag att det följer med en terminal services-klient för RDP i Home (man startar den med mstsc). Det tror jag iaf, annars är det bara att hämta hem den senaste versionen hos Microsoft:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=a8255ffc-4b4a-40e7-a706-cde7e9b57e79&displaylang=en

:)

ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Har man kört Pro så vill man inte köra Home, i mitt tycke så är Home alldeles för begränsad, om du har en licens för Windows 98 orginal, 98 SE, ME eller 2000 så har du rätt till en uppgraderingslicens av XP som kostar runt en tusenlapp, dvs väsentligt billigare än en "fullversion".

Bra att veta är att det inte är någon skillnad rent tekniskt mellan en uppgraderingsversion och fullversion, det är endast en rabatt till "trogna kunder", det går utmärkt att göra en "ren" installation med en uppgraderings-CD.

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)