ja.
Frågan#1
Jag har ett par burkar i nätverket som ansluter till internet via "dator 1". Kan man på ett smidigt sätt ansluta till skrivbordet på "dator 2"? Kan man forwarda en port och ansluta med IP:port ?
8 svar · 516 visningar · startad av Nicrosoft
Jag har ett par burkar i nätverket som ansluter till internet via "dator 1". Kan man på ett smidigt sätt ansluta till skrivbordet på "dator 2"? Kan man forwarda en port och ansluta med IP:port ?
ja.
Har du möjlighet att ansluta till fjärrskrivbordet på dator 1? Om så är fallet använder du den dator för att sen ansluta till fjärrskrivbordet på dator 2. Kedjekoppling helt enkelt.
Det är ett ganska vanligt sätt att slippa exponera fler kontaktytor mot Internet samtidigt som du skapar möjligheten att fjärradministrera fler datorer.
Har din router stöd för port forwarding? Annars finns det ett antal mjukvaror du kan installera på dator1 (om den är kopplad direkt till Internet) för att få den att automatiskt skicka trafik på en viss port vidare till en annan maskin. Sök bara på "port forwarding" och Windows.
Det är kedjekopplingen jag vill undvika, då måste jag logga ut dottern för att komma åt dator 2. Jag hittade nu att det är port 3389 som används så om jag forwardar en annan port till 3389 på dator 2 borde det väl funka.
Varför inte forwarda 3389?
legis skrev:
Varför inte forwarda 3389?
Då kommer jag väl inte åt fjärrskrivbordet på dator 1 när jag behöver det?
Ok, jag tolkade det som att du inte använde rdp på den datorn :)
hehe behöver du komma åt dator ett så gör du bara en fjärranslutning ifrån dator2 till 1an ;)