webForumDet fria alternativet

ändra i öppen/låst fil

Windows

3 svar · 264 visningar · startad av room

Medlem sedan mars 2001270 inlägg
Frågan#1

Win XP Pro

Hejsan.

Finns det något sätt att gå kringgå "Åtkomst Nekad, filen används av annat program" vid öppnade filer? Jag använder en fil som körs (bara läsning) och vill skriva till denna medans den är öppen (fast vilande)? Win XP har ett API skydd som förhindrar detta.

Någon som vet hur man inaktiverar denna säkerhetsfunktion (behöver kunna ändra i en låst fil från en annan burk i nätverket), tips och idéer ang. detta tages tacksamt emot.

Ps: jag hade inte några problem med detta då jag körde w2k pro.

tack så länge

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Vad är det för typ av fil och vilket program använder du?

Medlem sedan mars 2001270 inlägg

Jag använder ett Presentationsprogram för Video/Bild/Ljud osv (liknande powerpoint) som heter Scala Infochannel Designer 3. Jag har kört programmet i w2k förut och har inte haft några prolem med att ändra i Scripten.

Filerna som jag vill ändra i är alltså Scala Script-filer som körs ut i sändning över ett genlock och en VCR-Switcher.

Om det kan hjälpa.

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Detta styrs till största del av applikationen. Den kanske fungerar annorlunda under Windows XP? Testa till exempel med Notepad istället. Jag vet att Microsoft Office har samma typ av 'låsfunktionalitet' där filer öppnas som read-only on någon redan har filen öppen.

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)