webForumDet fria alternativet

Systemet får slut på resurser

Windows

8 svar · 317 visningar · startad av Pedda

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg
Frågan#1

Har börjat få problem med att resurserna tar slut på en dator.

Vad kan man göra åt detta?
Får upp meddelandet ibland, särskilt när jag använder photoshop och andra krävande program.

Datorn problemet uppstår på är en 2Ghz, Pentium4, 384 MB RAM med OS ME

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Stänga av program som körs i bakgrunden (kolla autostart t.ex), kör inte flera program samtidigt som dom tunga appsen, köp mera minne.

Har redan stängt av en del i autostart. Blir antingen mer minne eller en ny dator förmodligen då.

r/ Fast jag tycker att minnet borde räcka till det jag använder den till.

Medlem sedan dec. 2000485 inlägg

Re: Systemet får slut på resurser

Pedda skrev:

Får upp meddelandet ibland, särskilt när jag använder photoshop och andra krävande program.

Du har svaret i din egen fråga ;) *krävande*
Köp lite mer minne och du klarar dig gott.

Skälvklart förstår jag ju att det är minnet som inte räcker. Däremot tycker jag att det är konstigt att det tar slut efter 15 min i photoshop!

Tycker att det borde räcka längre. Det är därför jag undrar om det är något mer jag kan göra för att förbättra prestandan, utan att köpa mer minne just nu.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Kolla i Task Manager vilka program som tar resurser och hur mycket.

muskot skrev:

Kolla i Task Manager vilka program som tar resurser och hur mycket.

Kan jag se det på Windows ME?

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Pedda skrev:

Skälvklart förstår jag ju att det är minnet som inte räcker. Däremot tycker jag att det är konstigt att det tar slut efter 15 min i photoshop!

Tycker att det borde räcka längre. Det är därför jag undrar om det är något mer jag kan göra för att förbättra prestandan, utan att köpa mer minne just nu.

Det är inte så konstigt, 9X/ME har en funktion som gör att program som du har startat men stängt ner ändå tar minnesutrymme, till sist är minnet "fullt" och du får felmeddelandet, köpa mer minne räcker tills du startar ännu ett/flera tung(a)t program och får samma meddelande.

Det klassiska är att starta om datorn, då frigörs minnet, det finns även tredjepartsprogram som kan frigöra minnet under drift.

Man kan även använda ett system som från början var menat för tunga belastningar, som Windows 2000 eller XP

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Pedda skrev:

Kolla över inställningar i photoshop, har inte PS själv men i psp kan du ställa in hur mycket plats "undo" får använda.

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)