Hej! Jag skulle hjälpa en kompis att få igång sin dator som har krånglat ett tag. Först testade jag att installera om windows (98), men det fungerade inte eftersom det fanns en massa filer på hårddisken som var trasiga. Jag tryckte på korrigera i Scandisk, men det gick inte i alla fall. Då tänkte jag att det kunde vara en bra idé att formatera om hårddisken. Jag startade om datorn från windows-skivan och skrev sen "format c:". Problemet var bara att det inte hände nåt! Det stod bara "felaktigt kommando". Hur ska jag göra för att kunna formatera om hårddisken?
Hårddiskproblem, formatering
7 svar · 226 visningar · startad av Elin
Starta datorn med hjälp av CDn välj "Starta endast från cd" (inte installationsprogrammet). Då får du tillgång till alla enheter på datorn plus en ramdisk där format samt verktyg finns laddade på.
Det var det jag gjorde (även om det kanske inte framgick av min beskrivning)! Men det enda som hände var att det stod felaktigt kommando.
Jag testade med diskett först, men datorn är tydligen inställd på att starta cd:n. Vilken knapp är det man trycker på för att kunna ändra det? Jag minns inte riktigt... Nån F-knapp har jag för mig.
Det beror på vad det är för dator. Delete är ganska vanlig men om det är en märkesdator så kan det vara F1, F2 eller F10 med.
Jag får testa lite då! Tack för hjälpen!
Det kan dessutom vara som så att det räcker om du tar ur cd-skivan så bootar den från disketten.
Vissa datorer har dessutom en funktion där man kan trycka på F9 för att få välja enhet som datorn skall boota från.