WinXP krånglar, och min hårddisk är fylld av viktiga filer. En formattering är inget alternativ.
Därför tänker jag installera WinXP på en annan hårddisk som jag sätter in i datorn, och gör min nuvarande hårddisk som en extra hårddisk.
Kommer det bli några problem med enhetsbeteckningar? Mitt krånglande winxp finns på c:/ och troligen kommer den nya hårddisken att också få heta c:/
Kommer det bli några problem? Förslag för att göra detta bättre?
Backup och liknande funkar inte. Jag kommer alltid glömma något viktigt! Har försökt med ghost, men det funkade inte.
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Din extra hårddisk kommer då automagiskt att få beteckningen d:, e:, f: eller någon annan lämplig ledig bokstav. Det behöver du alltså inte oroa dig för.
För att vara på säkra sidan. Ta ut den hårddisken under tiden du installerar på den nya. :)
Rikard skrev:
Din extra hårddisk kommer då automagiskt att få beteckningen d:, e:, f: eller någon annan lämplig ledig bokstav. Det behöver du alltså inte oroa dig för.
För att vara på säkra sidan. Ta ut den hårddisken under tiden du installerar på den nya. :)
Det låter bra. Tackar för ditt svar :)
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Ingen orsak. Det var ett rent nöje.
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg ...alltså... om du vill ha den nya disken som C: ...vilket kanske är att föredra, då måste du swappa beteckningar på c/d ...sedan beror det på om du vill ha samma beteckningar kvar på cd-rom/brännare och sådär...
Om du vill göra på enklast möjliga sätt slänger man bara in den nya disken så får den första lediga bokstav som Rikard sade...
men om du som sagt gör som ovan... sedan om man dessutom ska byta enhetsbeteckning på "systemenheten"... då måste man ändra i registret, enkelt iofs, men ändå, det går inte med enhetshanteraren... (har just gjort själv)
Den nya disken blev G: men allt fungerar :)
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg ...just det... det står om Ghost där ovan... det var precis så jag gjorde... ghostade hela gamla HD'n... swappade beteckningar... sedan funkade det klockrent...
iaf... det var bara en parentes... det är fint att det funkade... men glöm inte å göra backup ibland du... det kan alltid hända något när man minst anar det :)
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg
Klingstedt skrev:
Den nya disken blev G: men allt fungerar :)
Du gjorde med andra ord inte enligt det svar du accepterade som lösningen.
Till nästa gång kan det vara till fördel att dra ur kablaget till den/ de andra diskarna under installationen. Det är alltid bäst att enbart ha en disk i när man installerar för att undvika dylika saker.
Okej, allt på den nya hårddisken är inlagt, och jag tänker nu fixa in min förra hårddisk som en extra hårddisk. Den var förrut c:/, och min nuvarande är g:/
Vilken enhetsbeteckning kommer min gamla hårddisk att få? Och kommer min nuvarande hårddisks enhetsbeteckning att ändras?
D3VaST8DMedlem sedan dec. 2000485 inlägg Du kan alltid ändra din enhetsbeteckning i Disk Management (diskmgmt.msc i start -> run / från ett kommandofönster / klicka dig fram från kontroll panelen etc).
Som standard får din Master på IDE 1 beteckningen C, din Master på IDE 2 D.
Ok, den gamla hårddisken har fått c:/ men kör windows ifrån den nya g:/
Funkar fint, men jag kan tyvärr inte öppna "mina dokument" på den gamla hårddisken. "Åtkomst nekad" står det.. Finns det något sätt att åtgärda detta?
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Ta ägandeskap på den så kan du komma åt den sedan.
SirPeter skrev:
Ta ägandeskap på den så kan du komma åt den sedan.
Hur gör jag det? hittar ingenstans i windows om vem som äger den mappen..
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Högerklick - Egenskaper - Säkerhet - Avancerat - Ägare
frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg
SirPeter skrev:
Högerklick - Egenskaper - Säkerhet - Avancerat - Ägare
vilket inte finns på home....
Jag har WinXp pro, men hittar ändå inget sånt.. :p
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Stäng av förenklad fildelning i Mappalternativ så får du fram fliken Säkerhet.
Tackar!
Har tagit ägandeskapet av mappen nu, och allting är nu löst. Tack alla ni som skrivit i tråden och hjälpt till :)
frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg Ok, här kommer för dom som har home ;)
Bli ägare till en mapp
Obs! Du måste vara inloggad på datorn med ett konto som har administratörsprivilegier. Om du använder Windows XP Home Edition måste du först starta i felsäkert läge och logga in med ett konto som har administrativa rättigheter för att komma åt fliken Säkerhet.