Jag har haft problem med mitt bredband(det är sååå slött) så dom var här och mätte lite,och då gick dom in i dos och skrev något,så rullade sidan och kollade om det blev time out,dom snackade om mas och gateway,vad ska jag skiva i dos för att kolla det?
hur pingar man
14 svar · 685 visningar · startad av mr.mainline
va???????????
Kör >> Command >> ping https://www.adress.se för att se om det blir timeout när man skickar/tar emot data.
SirPeter eller nån annan kunnig inom området får gärna rätta mig.
Om det enbart är en ping du vill testa så gör du enligt följande:
Start - Kör
Skriv cmd och tryck Ok
Det svarta fönstret som kommer upp då (som ser ut ungefär som ett DOS-fönster) heter Kommandotolken i Windows XP och i det skriver du t ex. ping www.sunet.se så får du fyra svar från sunets server om allt fungerar som det skall.
då blir det bara 4 skickade,det ska rulla på hela tiden
Men varför ska det "rulla på". Bara du får dina små paket skickade, så att säga. :)
Du får ju resultatet när du gör som SirPeter säger.
Om du vill att det skall rulla på hela tiden så skriver du ping www.sunet.se -t istället.
Du stoppar det hela genom att trycka Ctrl-c
SirPeter: Vad skall detta vara nödvändigt för?
Huvudsaken är väl att resultaten visas efter att man skickat de fyra paketen data!?
Måste man ha resultat från flera hundra? :q
Man kan t ex använda det för att se när en maskin är igång igen efter omstart. Eller om man vill se om det blir olika svarstider efter ett tag.
något annat sätt då, det är så att mitt bredband i bland är snabbt och ibland är supper slött(tar jätte lång tid när jag ska lägga upp hemsidor med ftp,och för att skicka ett simpelt mail kan det ta ca 2 minuter,himla jobbigt,och jag vill veta om där blir avbrott (time out)
jag kan inte ens köra det programet,blir time out(test faild) så slött är det,tänkte på det, kan det vara någon som har tagit sig in på min dator och använder mitt bredband? kan man kolla det på något vis?
Har du kollat datorn med antivirusprogram samt något "adware"-program?