webForumDet fria alternativet

Win xp 160gb på C: hur?

5 svar · 252 visningar · startad av frankof

frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Bånkade in en 160gig hd i dag, och som förväntad blev det 127gig, hur får jag fram resten?
Är det tredjeparts program som gäller(partitionmagic t.ex)
Kollade denna: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;303013
men blev inte märkbart klokare.
Trode i min enfald att det skulle räcka med sp1 för att få dom sista gigen, men nädå.
hdn är en hitachi deskstar 7k250 160G

D3VaST8DMedlem sedan dec. 2000485 inlägg

Antar att du bara skapade en partition vid installationen.

"Windows XP: Update the Operating System

Windows XP Service Pack 1 (SP1) adds 48-bit addressing support for drive capacities greater than 137GB. The boot partition can't be greater than 137GB during a fresh install (since you'll need to install Windows XP before you can apply the service pack), even if the controller BIOS supports the full capacity. You will then be able to partition the remaining space (using Disk Management) on the master drive or install and partition a slave at the full value. The boot drive must have more than one partition. However, if Windows XP Service Pack 1 (SP1) has been applied and configured on the boot drive, you can partition subsequent non-boot drives (e.g., a slave) to their full capacity. For details, see the Microsoft Knowledge Base (article #303013)."

D3VaST8D skrev:

Antar att du bara skapade en partition vid installationen.

"Windows XP: Update the Operating System

Windows XP Service Pack 1 (SP1) adds 48-bit addressing support for drive capacities greater than 137GB. The boot partition can't be greater than 137GB during a fresh install (since you'll need to install Windows XP before you can apply the service pack), even if the controller BIOS supports the full capacity. You will then be able to partition the remaining space (using Disk Management) on the master drive or install and partition a slave at the full value. The boot drive must have more than one partition. However, if Windows XP Service Pack 1 (SP1) has been applied and configured on the boot drive, you can partition subsequent non-boot drives (e.g., a slave) to their full capacity. For details, see the Microsoft Knowledge Base (article #303013)."

Vilket i kortform betyder: använd partitionmagic för att få dina sist 26G in i systemdisken?

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Eller skapa en ny skiva av din xp-skiva och sp1 så att det laddas in direkt.

SirPeter skrev:

Eller skapa en ny skiva av din xp-skiva och sp1 så att det laddas in direkt.

Det vore en tanke, om det inte hade varit för att det är en "återställningsskiva" (kanske går med den också, vad vet jag), det tog mig 5t att få instalationen att starta igår, så lusten till att "göra om det" är inte stor.
Ville inte använda den licensfria( :e :r ) pro-skivan med sp1 så länge jag har en (oem)licens.

D3VaST8DMedlem sedan dec. 2000485 inlägg

frankof skrev:

Vilket i kortform betyder: använd partitionmagic för att få dina sist 26G in i systemdisken?

Du borde se det oallokerade utymmet på disken i Disk Management. Då kan du skapa ytterligare en partition. Vill du absolut få de sista gigsen på systemdisken måste du nog använda PM eller något annat 3:e parts program.

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)