da97enlaMedlem sedan dec. 2001343 inlägg Hej
Har en arbetsgrupp med några datorer.
Jag försöker komma åt en utdelad skrivare på en xp maskin från en nt, men jag kan överhuvudtaget inte hitta datorn i nätverket. Det går bra att pinga den, men när jag klickar på "arbetsgrupp" får jag bara meddelande att nätverket inte är tillgängligt. Från xp datorn ser jag nt maskinen, men jag kan inte komma åt den - har inte rättighet.
I nt under tcp/ip properties/dns kan man ju skriva dns name (sitter inte vid den datorn nu, men jag tror att det heter så). ex: test.se
Var sätter man detta i xp, är det dns suffix? Måste man sätta detta, räcker det inte med dns adressen?
mvh
enla
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Har du konto i NT-maskinen då?
da97enlaMedlem sedan dec. 2001343 inlägg Inloggad med administratörsrättigheter på båda.
legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg Det peter menar är om du har konto på andra maskinen för att kunna logga in. För att från din XP kunna logga på NT, så behöver du logga på från XP med ett konto som finns på NT-maskinen. Ofta räcker det med att ha samma användarnamn och lösen på båda maskinerna, och vara inloggad med det användarnamnet på den maskin du ansluter ifrån. Alternativet är att ansluta med 'connect as', och då specifocera ett konto som finns på NT-maskinen.
DNS spelar ingen roll här, såvida du inte har satt upp DNS på ditt nätverk. Äldre versioner av Windows kan kräva att du installerar det hemska protokollet netbeui för att bläddring ska fungera. För att komma runt DNS, försök ansluta till IP't istället för namnet. Netbeui kan fortfarande vara aktuellt.
da97enlaMedlem sedan dec. 2001343 inlägg Tack. Men det är från NT jag vill ansluta till XP, men det kanske är samma tillvägagångssätt. Räcker det med att göra detta när jag installerar skrivaren? Det måste gå att skriva ut oavsett med vilket konto man är inloggad (är inte på plats och kan testa).
JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg Om du inte kan pinga XP maskinen så kolla så brandväggen inte gått upp på den.
G8Medlem sedan jan. 20011 213 inlägg kolla så att du inte kör med IPsec på XP burken, då kan inte NT se XP, men XP kan se NT
da97enlaMedlem sedan dec. 2001343 inlägg Det går bra att ping på ip.nr från xp till nt och vise versa. Däremot går det inte att pinga från xp till nt på datornamn. Och inte heller från nt till just den xp datorn, andra datorer går bra. Har detta med wins att göra?
Stängde av IPSec (om det är tjänsten som menas) men det gjorde ingen skillnad. Från nt datorn kan jag se xpmaskinen, men när jag klickar på den kommer bara "nätverkssökvägen är inte tillgänglig upp". Från xp ser jag bara xpdatorer.