webForumDet fria alternativet

Ny partition på WinXP

17 svar · 572 visningar · startad av Mira

MiraMedlem sedan maj 2001966 inlägg

Har försökt söka efter info här på forumet, men inte så lätt när sökfunktionen inte accepterar ett ord på 2 bokstäver - den accepterar inte ens "windows xp"...

Nåväl.
Jag hittade denna text:

Skapa resterande partioner när XP är installerat, Computer Management - > Disk management.

Jag har alltså Win XP installerat (förinstallerat, ingen skiva) med enbart 1 partition - nu skulle jag vilja göra en partition till.

Jag hittar Datorhantering(lokal) och Diskhantering.
Sen läser jag i Hjälpen:
"Hö.klicka på ett oallokerat område på en enkel disk och klicka på Ny partition, eller hö.klicka på ledigt utrymme i en utökad partition och klicka på Ny logisk enhet"

Jag har letat överallt, men hittar inte alternativen Ny partition eller Ny logisk enhet.

Någon som vet var jag hittar det?

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Om du redan har utnyttjat all tillgänglig disk i den partition som finns så har du inte dessa alternativ. Det måste antingen finnas ledig plats på den disk du har i, eller så blir det att slänga in en disk till.

Ett sista alternativ är väl att köra ett program som partition magic för att omallokera resurser du redan använder.

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Re: Ny partition på WinXP

Mira skrev:

Jag har alltså Win XP installerat (förinstallerat, ingen skiva) med enbart 1 partition - nu skulle jag vilja göra en partition till.

Finns det utrymmet på hårddisken då? Förinstallerade versioner av Windows XP brukar, mig veterligen, nästan alltid läggas på en partition - lika stor som hårddisken är.

NunchakoMedlem sedan juni 200169 inlägg

Är du inloggad som admin?
Red.
Hoppsan! Det är flera som är uppe sent ser jag..

Vet inte hur det funkar, men det är antagligen som ni säger att hela partitionen är upptagen.
Typiskt nog får man ju inte XP på skiva så att man kan formatera om disken.

Kan man bränna ner hela windows på skiva och sen bara lägga tillbaka den?

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Om du har köpt en dator med operativet förinstallerat så skall du ha fått med en cd-skiva också. Hur skall du annars kunna ominstallera den om något händer? Ta kontakt med stället du köpte datorn och säg att du skall ha en skiva till din dator.

Fick bara en Recovery-skiva.
Har läst att det är ganska vanligt.

Ja men den kan gå att använda i vissa fall har jag sett.

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

förut en gång fick jag också förinstallerat, det var iofs Windows 3.1, men ändå, principen är ju det samma... då var det ett program med, som gjorde att den kopierade ut filerna på diskett, så jag fick "org-disketter" ändå... då hade dom alltså lagt in orginalet på datorn nånstans, tyckte jag var ganska smart egentligen, då slapp dom ju distribuera en massa disketter också... du har inte stött på nåt sånt?

Ang kopiera ner hela windows.... jo, alltså, det går... hela partitionen då isf tror jag man måste köra, med t ex Norton Ghost. Men du borde ändå ha ett orginal, förr eller senare måste man installera om... så försök skaka fram det...

Jag köpte mig nyligen en ny hårddisk, och ville då ha mina gamla grejjer på den, som då skulle vara c-disken... så jag Ghostade hela skiten och bytte enhetsbeteckningar, funkade klockrent!

Det verkar som att Recovery-skican innehåller hela Windows, för det står i manualen till skivan: "När du har installerat Windows, startar du BIOS Setup..."
Men jag vette 17 om jag vågar chansa ändå - datorn är splitterny...

Varför vill du ha en partition till då? Du får ju inte mer utrymme för det menar jag, snarare tvärtom.

Av samma anledning som de flesta andra: att lägga filer på, om win kraschar så är dom säkrade

D3VaST8DMedlem sedan dec. 2000485 inlägg

Mira skrev:

Av samma anledning som de flesta andra: att lägga filer på, om win kraschar så är dom säkrade

Det ger knappast bättre säkerhet, vad gör du om din andra partition krashar? Då blir du av med filerna i alla fall. Ta backup och spara filerna på andra medier, exv CD.

De flesta som partionerar gör det med tanke på att det kan vara lättare att organisera sina filer :)

Har du testat att partitionera med 3:e parts program, t.ex. partition magic?

...dom ligger ju ändå på samma disk, om disken kraschar torskar du dom ändå... bättre å stoppa in en till hårddisk :)

Visst visst - jag skulle naturligtvis köpa så många hårddiskar jag bara hade råd med OM jag hade råd.
Tills dess ville jag göra en partition, men ursäkta att jag kommer med så dåliga idéer.
Det är det tråkiga här, att man alltid ska bli ifrågasatt.

...äh... vadå... folk ger SIN syn på saken bara... man behöver inte ta så hårt på det... personligen tycker jag också att det är riktigt dumt med partioner... men det är min åsikt, och det har jag inte ens tagit upp, tills nu :) ...det är klart det är dyrt med en andra hårddisk, fast det är det värt... man behöver ju inte ha någon dyr...

Iaf... för att supporta din ursprungliga idé... :) ...en tjejkompis köpte en DELL med förinstallerat Win ME... då fick hon med nån sorts recovery skiva precis som dig... och där var Windows på skivan, i en liten lustig form vill jag minnas, nåt DELL-special säkert... men hur som helst så gick det iaf att installera om allt från början via den skivan... så jag tror det kan vara samma med din, du får undersöka lite vad som finns på skivan, prova att dra igång nåt program där och titta lite, det kan man ju alltid göra... du kanske har nåt dokument nånstans där det står om det...

Dett handlar absolut inte om att ifrågasätta dina ideér utan snarare att försöka ge dig bättre råd än att formatera om din dator till nästan ingen nytta. Att ha en enda disk och tro att man klarar sig från krascher är ungefär som att ställa sig i kanten på en hiss och tro att om man står riktigt stilla så klarar man sig om varjrarna går av. Dvs, kraschar disken så spelar det ingen roll om du har en, två, tre eller trettiofem partitioner på den.

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Om disken kraschar spelar det oftast ingen roll om du har delat upp partitioner. Disken är ändå kass.

I vissa fall kan partitioner bli skadade, då KAN det vara bra ed uppdelade partitioner. Om det däremot inte är något diskfel så är det bara att installera om Windows utan att formatera så får du tillgång till filerna i vilket fall.

Om Windows börjar bete sig konstigt så gäller samma sak. Installera om det bara, utan att formatera. Sen kan du ta bort de gamla filerna manuellt. Har ett par Windows XP som rullat i snart 3 år med daglig användning utan någon formatering.

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)