xtremeMedlem sedan juli 20002 056 inlägg Köpte en ny datorn utan windows färdiginlagt. Laddat in windows XP samt SP1 och nu har den börjat bete sig konstigt.
Telia internet (modem) stannar ibland till och laddar inte (sidan kan inte visas), problem att komma in på windows update och ladda ner updateringar. Händer även att modemet kopplar ner sig automatisk ibland. Hade ingen brandvägg innan jag gick ut på internet för att ladda ner uppdateringar.
När jag skulle installera Norton Antivirus gick det bra men när jag ska starta programmet stänger det sig själv efter en stund och det starar inte automatiskt och lägger sig vid klockan när jag startar datorn. Körde en virusscan vid installationen av antiviruset men den hittade inget.
Får jämna mellanrum upp en grå skylt där det står att datorn inte är säker och att man måste ladda uppdateringar.
Kommer även ibland upp en skylt som handlar om messenger. Har avstallerat messenger, msn och alla sådanna program som hänger med windows normalt.
Ibland kommer det upp att ms... något har gjort en förbjuden åtgärd och måste avslutas.
Ibland segar datorn till lite (är en 2,4 ghz med 256 i ram) för en sådan enkel sak som att öppna kontrollpanelen.
Har povat att köra spybot och ad-aware utan resultat samt scannat skivan på en annan dator med antivirusprogram.
Någon tipsade om att man skulle öppna \Windows\System32\dirvers\etc\hosts och ta bort allt som inte hade 127.0.0.1. Det fanns bara en rad i den filen och det var 127.0.0.1.
Vad är problemet? Kan jag göra något annat än göra om allt igen?
Edit: fixar vi till "ingen" ;)
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg
xtreme skrev:
Hade igen brandvägg innan jag gick ut på internet för att ladda ner uppdateringar.
Jag utgår från att det skall stå "ingen" i den meningen och isf har du problemet där. Du har helt enkelt fått datorn full av diverse skit som tar fem gånger längre tid än att installera om den och göra rätt.
Grattis på födelsedagen. ;)
xtremeMedlem sedan juli 20002 056 inlägg
SirPeter skrev:
xtreme skrev:
Hade igen brandvägg innan jag gick ut på internet för att ladda ner uppdateringar.
Jag utgår från att det skall stå "ingen" i den meningen och isf har du problemet där. Du har helt enkelt fått datorn full av diverse skit som tar fem gånger längre tid än att installera om den och göra rätt.
Grattis på födelsedagen. ;)
Tackar tackar :e :e
Att det kan komma in så mkt skit på så kort tid trots att vi bara gick in på telias hemsida och sedan försökte uppdatera på win update.
Så du föreslår en formatering igen x( :x och lägga in en brandvägg det första jag gör efter installationen.
åsaboeMedlem sedan juli 2004276 inlägg Lägger mig i... ;)
Ja, det är enklast att rensa igen och börja om. Och anslut inte till nätet förrän brandvägg är igång. Stäng av modemet, ryck nätverkskabeln eller vad som är aktuellt, och koppla inte på igen förrän brandväggen är igång. På länken nedan finns litet om problemet(n).
http://www.densakrasidan.com/dss_XP_2000_problem.htm
jpotexMedlem sedan juni 200411 inlägg Jag gör som åsaboe och lägger mig i denna diskussion.
1. Dra ur din nätverkskabel.
2. Installera om XP.
3. Aktivera XPs egna brandvägg som skydd mot virusattacker.
4. Installera ett antivirusprogram.
5. Sätt i nätverkskabeln.
6. Uppdatera virusdefinationer.
7. Uppdatera med Windows Update.
När du gjort dessa steg så kan du - om du vill - inaktivera XPs brandvägg, även om det inte är något jag skulle rekommendera att du gör.
För övrigt, det låter som om du hade eller har det berömda viruset som "smular ner" din RPC. :)