paraxeMedlem sedan apr. 2004298 inlägg
Hej på Er!
Jag har är en idiot! Jag har precis installerat om Win XP utan att kopiera flickvännens katalog som låg på skrivbordet. (Hon är förkrossad)
Har en disk på 120GB som var partitionerad till [c: 5GB] och [d:resten]. Dumt av mig att ha så liten C: så jag tänkte göra den större.
Jag lånade en disk av en kompis och drog över allt från c: och d: som jag vela ha kvar men missade således flickvännens katalog.
Har tagit bort samtliga partitioner och gjort [c: 20GB] och [d:resten] på min disk. Samt installerat Win XP.
Det ända som finns på disken i skrivande stund är Win XP.
Nu undrar jag om någon känner till något program som skulle kunna rädda mina missade filer?
Mvh Pär
OkkidoMedlem sedan maj 20004 460 inlägg
Recovery 2000 har jag för mig det heter, brukar kunna få tillbaka det mesta.
Tackar för tipset!
Laddar hem demo nu!.. Kan vara värt 49:99$. :D
Mvh Pär
UlfTMedlem sedan maj 20016 050 inlägg
Det som ligger i skrivbordet borde ju ligga i någon av desktop-mapparna som ligger i profilerna i "Documents and settings". Mappen "Document and settings" kanske ni kopierade över?
DannyMedlem sedan juli 20048 477 inlägg
OBS! Läs detta först!
Det är av yttersta vikt att du låter bli diskaktivitet, särskilt skrivning till disken. För när en fil är borttagen, finns den ju i princip kvar, bara det att det sitter ingen etikett på den, så när man skriver till disken nästa gång, så kan den skrivas över. Därför måste man vara försiktig med att skriva till den disk man vill rädda data från.
Det är ju redan illa ute om du har partionerat om och installerat windows på den disken!? Men, det är ju alltid värt ett försök. För att vara på den säkraste sidan, ska du inte installera recover-program på den disken, för du skriver du ju till disken, vilket inte är bra som sagt. Därför kan du ta med dig disken till nån polare, installera recoverprogram, därefter stoppa in disken i datorn och be till gud att det fungerar att rädda :)
Ang program. Jag har bra erfarenheter av ett program som heter "Executive Software Undelete", tror det var det, kan blanda ihop med OnTrack Easyrecovery Pro, men jag tror inte det. Iaf, det är lite skillnad på program och program faktiskt, så man gör bäst i att efterforska iaf lite på den punkten. Har aldrig provat Okkido's programtips.
Lycka till!
(har själv gjort en extremt dum grej en gång, sumpade ett halvårs data ungefär, just pga av att jag glömde att försöka rädda datan i tid)
DannyMedlem sedan juli 20048 477 inlägg
UlfT's tips... ja precis, om du kopierade över hela "c", så borde ju den vara kvar?!
Tackar för svaren!
Jag kopierade inte över några "documents & settings"... Men det borde man alltid göra ... för det ligger alltid nåt på skrivbordet man glömt.
Å andra sidan så vill man ju ha ett fräscht XP utan gamla inställningar... (men det hindrar ju en inte från att kopiera "documents & settings" till en backup katalog)
Jag går på Danny´s innlägg. Har samma känsla att låta disken vara ifred och skriva så lite till den som möjligt.
Jag återkommer med resultatet sen! :)
Web-TorMedlem sedan nov. 200011 794 inlägg
Jag har använt OnTrack Easyrecovery Pro två gånger med perfekt resultat båda gångerna.
RazofishMedlem sedan sep. 2000605 inlägg
GetBackNTFS har fungerat bra när jag tvingats formaterat, och allt har kunnat återställas!
UlfTMedlem sedan maj 20016 050 inlägg
paraxe skrev:
Jag kopierade inte över några "documents & settings"... Men det borde man alltid göra ... för det ligger alltid nåt på skrivbordet man glömt.
Och inte bara skrivbordet, utan även annat trevligt som "Mina dokument"-mappen, bokmärken i web-browsern, nerladdade e-mail, etc. Så det finns alla skäl i världen att ta backup på just den mappen.
UlfT: Du har så rätt så.
Det verkar ganska ljust när det gäller Recovery 2000. Vi får se senare i kväll när jag har tid.
/pär
m_soderlundMedlem sedan sep. 20024 733 inlägg
Hur gick det med att återfå din data, paraxe?
Hmm.. om jag kommer ihåg rätt så gick det nog inte så bra.
Lyckades nog hitta filerna men vid recovery så visades filerna inte inehålla någet eller så var de korrupta (kommer inte ihåg vilket). Kan säkert bero på att jag gjorde nåt fel. Köpte iaf inte pgmvaran då den lovade att kunna återställa filer upp till 64k i demo-versionen.
Efter förhandlingar med f-vännen så fick jag ge upp i detta case.
Har med andra program lyckats återskapa borttagna filer men det har skett i direkt anslutning till att jag felaktigt tagit bort filerna. Dock tror jag inte man skall ge upp så lätt som jag gjorde. Det skall krävas rätt så mycket för att få data från en disk gå förlorad har jag hört någon säga.
Hoppas det går bra för dig m_soderlund eller är det ett fall av karaktären *host* jag har en kompis *host* som har tabbat sig!? ;)