Jag har två dolda filer på strax över 515mb vardera på C:/ som kallar sig för hyberfil.sys och pagefile.sys, vad är detta för filer och kan jag på något sätt minska ner dessa eller få bort dem helt?
Systemfiler
3 svar · 429 visningar · startad av jpotex
alltså...
Pagefile. Det är windows swap-fil, och du kan, men borde inte göra något åt den. Se en annan tråd som nyss skapades i ämnet.
Hiberfil. Det är en fil för "hibernation", dvs om du stänger av datorn så kan den spara ner allt i minnet, och startar du sedan är du precis där du var, med samma saker igång och allt. Vanligt förekommande på bärbara datorer (är den bärbar?)... om du inte behöver den finessen kan du bara stänga av den i Windows.
Danny skrev:
alltså...
Pagefile. Det är windows swap-fil, och du kan, men borde inte göra något åt den. Se en annan tråd som nyss skapades i ämnet.
Hiberfil. Det är en fil för "hibernation", dvs om du stänger av datorn så kan den spara ner allt i minnet, och startar du sedan är du precis där du var, med samma saker igång och allt. Vanligt förekommande på bärbara datorer (är den bärbar?)... om du inte behöver den finessen kan du bara stänga av den i Windows.
Jag kör ingen bärbar dator och har därför möjlighet att stänga av den funktionen, har du möjlighet att tala om hur jag gör?
Jag sätter detta svar som accepterat nu trots att jag väntar på ett svar till från dig, har ju ändå fått veta det jag ville. =)
...det gör du på "power options" i Windows Kontrollpanel... om inte filen hiberfil.sys försvinner efter du grejjat det där och startat om kan du nog ta bort den ändå (har för mig jag hade strul med det där själv)