webForumDet fria alternativet

få bort skrivskyddet på mapp

Windows

8 svar · 554 visningar · startad av Mc Fetto

Medlem sedan nov. 20022 355 inlägg
Frågan#1

Som rubriken säger så går jag in på en mapps egenskaper och klickar bort skrivskyddet på en mapp, men så fort jag tar egenskaper igen så är skrivskyddet tillbaka. Hur kommer detta sig?

Medlem sedan juni 200169 inlägg

Jag tror det har med behörighet att göra. I windows xp pro kan du ändra behörigheter så här (är absolut ingen expert på detta):
Högerklicka på mapp/fil -> egenskaper -> fliken "säkerhet".

Fliken syns inte om du inte är ansluten till någon domän. Vill du visa den gör du så här:
Öppna "mappalternativ" i kontrollpanelen. (eller utforskaren -> verktyg -> mappalternativ..).
Bocka av "använd enkel fildelning (rekommenderas)" under "avancerade inställningar" på fliken Visning.

Vill man lära sig om behörighet skriver man helt enkelt "behörighet" i "Hjälp o supportcenter" i windows.

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Om hela fyrkanten är ifylld så är inte katalogen skrivskyddad. Enda gången den är det är när rutan är ibockad. Detta fenomen kommer med NTFS. Du kan inte bocka bort så att rutan är helt tom. Testa själv genom att spara en fil i katalogen, den är bara skrivskyddad när rutan är ibockad, inte fylld.

Kolla
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;EN-US;326549

Nunchako skrev:

Jag tror det har med behörighet att göra. I windows xp pro kan du ändra behörigheter så här (är absolut ingen expert på detta):
Högerklicka på mapp/fil -> egenskaper -> fliken "säkerhet".

Fliken syns inte om du inte är ansluten till någon domän. Vill du visa den gör du så här:
Öppna "mappalternativ" i kontrollpanelen. (eller utforskaren -> verktyg -> mappalternativ..).
Bocka av "använd enkel fildelning (rekommenderas)" under "avancerade inställningar" på fliken Visning.

Vill man lära sig om behörighet skriver man helt enkelt "behörighet" i "Hjälp o supportcenter" i windows.

Jag får inte fram fliken "säkerhet" :(.
Jag har gjort som du sa med att ta bort enkel fildelning, startat om men det lyckas tyvärr inte! Sitter på XP Pro. :q

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Låter som om du har FAT på din disk, då finns det ingen säkerhetsflik. Vill du ha fram den så får du konvertera till NTFS och det rekommenderas att du gör.

Tjenahopp, det var kanske inte det jag var direkt sugen på :(
Får väl börja planeringen av formateringen! (antar att detta inte går att göra på ett smiiiidigt sätt)

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Jo det går att göra ganska smidigt. Det är ju bara en konvertering du behöver göra, inte formatering.

Japp det var smidigt att konvertera, tack SirPeter. Nu har jag fått allt att fungera :)

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Kolla följande nycklar, är det någon som saknas så skapa den manuellt:

[HKEY_CLASSES_ROOT\CLSID\{1F2E5C40-9550-11CE-99D2-00AA006E086C}]
@="Security Shell Extension"

[HKEY_CLASSES_ROOT\CLSID\{1F2E5C40-9550-11CE-99D2-00AA006E086C}\InProcServer32]
@="rshx32.dll"
"ThreadingModel"="Apartment"

[HKEY_CLASSES_ROOT\Directory\shellex\PropertySheetHandlers]

[HKEY_CLASSES_ROOT\Directory\shellex\PropertySheetHandlers\{1F2E5C40-9550-11CE-99D2-00AA006E086C}]

Edit:
eeek, där ser man. Kanske kan vara till nytta för nån annan framöver då :)

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)