Hello.
Håller på att konfigurera min första 'riktiga' IIS.
Jag har följt Brimbas 'säkerhetsguide' på swesecure. Och hittills har det gått bra. Jag har lyckats att sätta upp www och ftp och det fungerar bra för utomstående datorer att kommma åt!
1 Lägga till mySQL i services.
Jag har sökt lite grann på wF angående services/tjänster som det verkar heta i den svenska versionen. det enda jag hittar är
"lägg till i services" hitter inget konkret hur man ska gå tillväga för att lägga till något i services.
Jag har skapat en grupp jag kallar för mySQL, och en användare som heter mySQL-status, som jag vill ska användas när man ska ansluta till mySQL servern. (om det går? :q )
2 När jag ändare säkerhetsegenskaper för min wwwroot gav jag rättigheter till IIS_WPG och användaren www-status.
Jag försökte samtidigt ta bort gruppen 'Användare' från den listan.
men då möttes jag av ett felmeddelande, vilket inte är så svårt att lösa om man nu vet vart just den specifika checkboxen ligger.
kolla på bilden
RED:// mySQL fanns redan i 'tjänster' så jag ändrade egenskaperna för mySQL att det ska köras under specifikt användarnamn :) Har jag gjort rätt eller fel då? :)
Då var det bara gruppen Användare som inte vill försvinna, problem nummer två altså :)