webForumDet fria alternativet

backslash under terminal services

7 svar · 648 visningar · startad av depeo

depeoMedlem sedan juni 2003517 inlägg

som rubruken lyder, backslash under terminal services fungerar inte + endel andra knappar, kort och gott, alla knappar som kräver att man använder ALT GR
Finns detta problem med backslash, även under Windows 2003?

Går det att få igång backslash? Maskinen är en nyinstallerad 2000 med alla updateringar körda.

MVH

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Har du provat med Ctrl-Alt istället för Alt Gr?

Jag har haft problem med det på några 2000-kärror med men på 2003 har jag inte märkt av det.

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Re: backslash under terminal services

depeo skrev:

som rubruken lyder, backslash under terminal services fungerar inte + endel andra knappar, kort och gott, alla knappar som kräver att man använder ALT GR
Finns detta problem med backslash, även under Windows 2003?

Jag har också uppmärksammat detta problem men har inte hittat någon röd tråd i problematiken än så länge. Den enda lösningen jag känner till för närvarande är den SirPeter nämner.

Jag provade som du sade och det fungerar med CTRL + ALT istället. Tackar så mycket för hjälpen. :)

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Detta är ett s.k. race-problem som uppstår ibland. I vissa fall kan det fungera att ha ett US-tangentbord installerat samtidigt som det lokala. Problemet är det gamla vanliga med språk utanför det engelska, där alt gr används för specialtecken. Problemet i sig uppkommer när backslash läses in före ctrl+alt (alt gr är samma som ctrl+alt fast i samma knapp). Ett annat enklare sätt att komma runt problemet kan vara att hålla nere alt gr en liten stund (~1 sekund) innan man trycker backslash.

Varför fixar inte Microsoft problemet? Jag skulle köra VNC om det inte vore för att Remote Desktop är 100 gånger bättre då Remote dekstop delar "klipp och klistra" med klientdatorn.

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Underlaget är för litet och ändringarna för stora. Troligtvis en designförändring som behövs, och det blir pushat till Longhorn.

BrimbaMedlem sedan dec. 19995 875 inlägg

Jag har också alltid kört med tekniken att trycka ner alt+gr en längre period innan man trycker nästa tangent, och har därför trott att servern inte har hunnit få informationen om att jag tryckt ner alt+gr. Detta eftersom problemet ofta uppstår i samband med dåliga linor alternativt många remote desktop hierarkiskt.

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)