Jag har en Dell bärbar som inte har någon CD, utan jag har kört den med en USB CD. Nu skulle jag då villja formatera om den, hur sjutton skall jag göra om jag inte vill köpa en CD till den? Jag har provat med en liten addapter som jag köpte som gör att jag kan köra hårddisken i min stationära dator, och det var ju inga problem att formatera om och installera XP, problemet kommer när jag flyttar hårddisken till den bärbara igen då vägrar den att starta Windows, det går inte i felsäkert läge heller. Är det bara att gå och köpa sig en CDspelare till den bärbara eller?
Formatera om en Dell
9 svar · 398 visningar · startad av crew
Kan du inte koppla ihop datorerna i ett lokalt nätverk då och dela ut CD-spelaren i den stationära datorn?
Kopiera över installationsskivan till laptopens hårddisk och installera den vägen.
Jag har kopierat över hela skivan till lapptopen men den vägrar ju att starta, och det där med nätverk är jag inte så bra på, jag kommer inte längre än att Dell loggan kommer upp och sen får jag förslag om att starta i felsäkert läge o.s.v men vad jag än gör så svartnar det efter några sekunder. och jag kan inte ställa om boot ordningen i BIOS.
1. Koppla laptopens hårddisk till din stationära dator
2. Formatera
3. Installera lämpliga filer för att kunna starta i DOS-läge alt. starta från diskett om den möjligheten finns
4. Kopiera installationsskivan till en särskild mapp eller partition
5. Sätt tillbaka hårddisken och boota
6. Starta upp installationsprogrammet från den bärbara datorns hårddisk
O.K jag fattar principen men vad är lämpliga dosfiler, och kommer alltså datorn att hitta dom först, sen när jag sätter tillbaks HD i laptopen.
Var ett tag sedan jag joxade med dylikt, men prova kika på "format /s".
Har du provat att boota datorn på din USB anslutan CD-läsare?
Nya Dell datorer kan boota från USB-anslutna CD-läsare.
Aha, ibland ska man inte ta saker för givet.