webForumDet fria alternativet

Problem med ompekning på NIC

4 svar · 388 visningar · startad av slapshot

slapshotMedlem sedan jan. 2003141 inlägg

Jag har en domän på godaddy och på den har jag skapat 2 namnservrar, ns1 och ns2. Denna domän använder dem också och det funkar bra mot servern där sidan finns.

Men nu ska jag peka om en domän jag fixat på NIC och använda dem namnservrarna som jag fixat på godaddy. Då får jag följande fel på NIC:

NS ns1.mindomän.net not found in zone (69.93.152.xxx)
NS ns2.mindomän.net not found in zone (69.93.152.xxx)

Vad gör jag för fel? Någon som är haj på detta?

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Vad jag har märkt så är NIC-SE väldigt känsliga. Jag vet inte exakt vad de kollar men jag vet flera publika DNS (både gratis och publika) som get unauthoritative när NIC-SE kollar. Enda sättet jag fick igenom det var att snacka med dem direkt och övertyga dem om att DNS ÄR ok och peka om iaf :)

SludentMedlem sedan okt. 200349 inlägg

Du måste lägga till den .se-domän du ska peka mot dina namnservrar, dina namnserverar måste alltså svara korrekt på domänen. Om den inte finns upplagd där så svarar den "not found".

Så det du behöver göra är att lägga till din .se-domän i din namnserver.

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

I godaddy's dns måste du skapa din domän och i din domän definera (NS records) upp att den använder dodaddy's DNS server.

NIC-SE kontrollerar om di domän är korrekt uppsatt innan dom gör ompekningen och jag tolkar felmeddelandet så att du inte har skrivit in några DNS serverar i din domän.

lazatMedlem sedan mars 2001308 inlägg

Det som är fel är att du inte har skrivigt in någon NS post samt A pekare i domänen.

exempel nedan:

NS      ns1.domänserver.se.
                        NS      ns2.domänserver.se.

ns1                    A       111.111.111.111
ns2                    A       111.111.111.112
www                 A        IP till webbserver....
135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)