webForumDet fria alternativet

Explorer.exe dör konstant

10 svar · 385 visningar · startad av Tengblad

TengbladMedlem sedan dec. 19996 590 inlägg

Nu får jag snart tuppjuck. Explorer.exe dör när den känner för det och det är inte bara någon gång ibland utan 25ggr om dan :l Grymt irriterande eftersom hälften av programen i systray försvinner. Blir inte klok på vad fan det är som strular heller eftersom jag inte får några felmess i loggen. Har alla senaste updates och SP1 till mitt Windows XP pro.

Funderar på om vissa andra felmess i loggen kan ha med problemet att göra men jag blir inte klok på dom. Det har varit EventID: 1000 & 1002

Jag har även formaterat utan lycka :x Vad göra?

Verkligen ingen som har några förslag?

KlösMedlem sedan dec. 19991 633 inlägg

Vad säger loggarna mer än event-ID? Man får så mycket mer att söka på då!

renholmMedlem sedan apr. 20012 048 inlägg

Kika om du kan hitta mer information med hjälp av felmessen i event loggen, http://www.eventid.net/.

NunchakoMedlem sedan juni 200185 inlägg

När du ominstallerar windows importerar du gamla profiler o dyl. eller kör allt nytt?

Du kan också testa detta:
Start - Kör - msconfig - Autostart
Disabla allt, starta om, testa ett tag. Koppla inte upp mot internet när du testar eftersom de program du stoppade kan vara viktiga.

Om det funkar utan problem återställ programmen i autostart en i taget och se om något av dem är boven.

Du kan också testa att skapa en ny användarprofil och testa.

Dom event id's jag fått ger mig inte ett skit när jag sökt på det.

Nunchako: inga profiler, endast mail och favaoriter. Ska kolla det där med autostarten.

PersianBulldogMedlem sedan aug. 20022 380 inlägg

Re: Explorer.exe dör konstant

Tengblad skrev:

Grymt irriterande eftersom hälften av programen i systray försvinner.

http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&forumid=75&threadid=104293&

Fast det är väl egentligen att blunda för problemet.
Kan du komma på vad du håller på med när kalase kraschar?
Vad använder du för AV-program? Har du Photoshop installerat? Isåfall vilken version?

Re: Re: Explorer.exe dör konstant

PersianBulldog skrev:

Tengblad skrev:

Grymt irriterande eftersom hälften av programen i systray försvinner.

http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&forumid=75&threadid=104293&

Fast det är väl egentligen att blunda för problemet.
Kan du komma på vad du håller på med när kalase kraschar?
Vad använder du för AV-program? Har du Photoshop installerat? Isåfall vilken version?

Det krashar som sagt när det känner för det. Gör alltså inget speciellt. Jag använder Norton (F-secure innan med samma problem då). Photoshop CS har jag installerat ja. Men det har aldrig strulat innan med dessa program så förstår inte vad det skulle ha med det att göra.

KlösMedlem sedan dec. 19991 633 inlägg

Tengblad: 0x??????? är det som är intressant i eventloggen inte event-ID :)

Några såna har jag inte fått alls

PersianBulldogMedlem sedan aug. 20022 380 inlägg

Re: Re: Re: Explorer.exe dör konstant

Tengblad skrev:

Men det har aldrig strulat innan med dessa program så förstår inte vad det skulle ha med det att göra.

För mig kraschade det förut när jag gick in i en mapp där det fanns många bilder (och .psd filer). Det berodde på en inbyggd funktion i Photoshop som automatiskt genererade tumnaglar (varför förstår jag inte). Det var flera processer som ville åt ntdll.dll filen och därför kraschade explorer.exe.

Därför trodde jag att du kanske hade samma symptom. Photoshopfilen som åstadkommer det här heter, om jag inte misminner mig, psicon.dll och den hittade iallafall jag i C:\Program\Delade filer\Adobe\Shell.
För mig löste det sig genom att jag bytte namn på dll:en. Du kan ju prova det om du vill.

361 ms totalt · 5 externa anrop · cache AV · v20260730165559-full.0b955084
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — slå upp tråd (db)
0 ms — hämta forumlista (cache)
121 ms — hämta inlägg (db)
115 ms — hämta bilagor (db)