webForumDet fria alternativet

var är CDn

11 svar · 321 visningar · startad av supinum

supinumMedlem sedan feb. 2003115 inlägg

Hej!
Jag sitter här med en nyinförskaffad Dell 4600 och upptäcker till min förskräckelse att den inte monterar några CD-skiver längre...

Vad gör man?

Vad för typ av fil ska man leta efter på Dell.se tex (eller var ska jag leta)

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Syns enheten i t ex Utforskaren?
Har du många enheter i datorn?
Vad har du installerat strax före det slutade fungera?
Visas det nåt fel i enhetshanteraren?

SirPeter skrev:

Syns enheten i t ex Utforskaren?
Har du många enheter i datorn?
Vad har du installerat strax före det slutade fungera?
Visas det nåt fel i enhetshanteraren?

I utforskaren syns t.ex C-driven och skrivaren men ingen CD-drive (för den ska väl isåfall ligga jämte de två andra isåfall)

jag är väldigt osäker på var jag ska titta för att lista ut hur många enheter det finns. Du får gärna vara övertydlig här.

Straxt före det slutade fungera installerade vi 'cdlabel'

Jag hittar inte enhetshanteraren. Senast jag kikade på enhetshanteraren var i windows-98 nu sitter jag med XP och känner inte igen mig (pysslar mest annars med mac)

Hur många hårddiskar har du i datorn? (enheter)
Testa att avinstallera cdlabel och se om det blir bättre.
Enhetshanteraren hittar du genom att först trycka Win-Pause (eller Egenskaper på Den här datorn) och därefter välja fliken Hårdvara.

SirPeter skrev:

Enhetshanteraren hittar du genom att först trycka Win-Pause (eller Egenskaper på Den här datorn) och därefter välja fliken Hårdvara.

hm.... jag hittar dessvärre bara flikarna 'allmänt' och 'genväg' när jag högerklickar på 'Om den här datorn' och går in på 'egenskaper'

Inte Om den här datorn, Den här datorn skrev jag, inget annat.

frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg

denna menar SirP. ;)

datorn.gif

SirPeter skrev:

Inte Om den här datorn, Den här datorn skrev jag, inget annat.

Ah! nu hittade jag det i kontrollpanelen om jag där klickade på system. då fick jag upp en ruta där jag kunde välja 'maskinvara' och när jag där klickar på 'enhetshanteraren' så skriver den ett stort utropstecken på CD-rom-enheten, som förövrigt heter 'HL-DT-ST RW/DVD GCC-4481B' om nu det säger någon någonting.
Om jag klickar på frågetecknet så får jag beskedet att enhetens drivrutin har lästs in men att maskinvaruenheten inte kan hittas. Vi har ju defenitivt inte kopplat ur enheten rent fysiskt (vi har ju inte ens öppnat lådan)

vad göra i detta läget?

Kolla så att inte någon kabel har lossat, antingen från själva cd-spelaren eller från moderkortet.

ja nu är det kollat och dubbelkollat. CDn är defenitivt ansluten till både buss och strömförsörjning som i sin tur är duktigt anslutet till moderkortet...

Dessutom så finukade det alldeles utmärkt någon timma tidigare utan att någon rotat i anslutningarna sedan dess.

Om du har gjort allt det andra jag skrev tidigare så blir nästa steg att prova om en annan spelare funkar i datorn och/eller testa den spelaren i en annan dator. På så sätt får du reda på om det är fel på själva spelaren eller i datorn.

NiklassonMedlem sedan nov. 2000857 inlägg

Om du inte löst problemet kan du välja att avinstallera drivrutinen i enhetshanteraren och sedan starta om datorn så att den hittas igen. Förhoppningsvis läses allt in riktigt..

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)