I Aktivitetshanteraren kan man se vilka processer som tar upp minnet. Summerar man minnesnavändningen får jag fram ett värde som är betydligt lägre än Commit Charge. Finns det något program som visar vilka processer/drivrutiner som använder resten av minnet?
Vilka program upptar minnet?
8 svar · 444 visningar · startad av Marcus E
Hur vet du att Commit Charge har rätt?
Re: Vilka program upptar minnet?
Marcus E skrev:
I Aktivitetshanteraren kan man se vilka processer som tar upp minnet. Summerar man minnesnavändningen får jag fram ett värde som är betydligt lägre än Commit Charge. Finns det något program som visar vilka processer/drivrutiner som använder resten av minnet?
Du får exaktare resultat med Performance Monitor.
Det spelar ingen roll om jag får ett exaktare värde. Jag vill ändå veta vilka program och drivrutiner som upptar minnet. Är det omöjligt?
Jag har upptäckt ett mystisk sak.
Commit carge: 699 MB
devenv: 74,5 MB
// jag avslutar Visual Studio .NET = devenv.exe //
Commit carge: 490 MB
Betyder inte detta att devenv.exe egentligen tar upp 209 MB och inte 75 MB?
Commit Charge = RAM + virtuellt minne allokerat till program eller OS:et
total - det minne (ram + virtuellt) som förnärvarande används
limit - max ram + virtuellt minne som kan allokeras
peak - högsta hittils allokerat
Att du inte får ihop det kan bero på att viss data från olika applikationer har swappats ut till det virtuella minnet.
D3VaST8D: Det du skriver känner jag redan till.
Jag tycker att det verkar jättekonstigt om virtuellt minne inte visades i precessernas minnesanvändning. Det som inte visas är nog istället delade filer minnesanvändning eller något annat. I vilket fall vill jag veta exakt hur mycket minne varje process tar upp utan att behöva avsluta dem.
Marcus E skrev:
Jag tycker att det verkar jättekonstigt om virtuellt minne inte visades i precessernas minnesanvändning. Det som inte visas är nog istället delade filer minnesanvändning eller något annat. I vilket fall vill jag veta exakt hur mycket minne varje process tar upp utan att behöva avsluta dem.
Varför skulle det virtuella minnet visas i Task Manager? Det är ganska ointresant hur mycket som swappats ut till pagefilen, det verkligt intressanta är hur mycket fysiskt minne det tar och om minnet håller på att ta slut. I dagens datorvärld är det sällan man inte har ett par gig lediga på någon hd som skulle kunna användas till virtuellt minne.
Du får faktiskt inte ens veta det genom att avsluta programmet, då xp/2k har en "feature" där data sparas så att programet startar snabbare nästa gång du startar det.
Kör Process Explorer från https://www.sysinternals.com