webForumDet fria alternativet

Fjärskrivbord

Windows

27 svar · 1 593 visningar · startad av Stam · sida 2 av 2

Frågan, av Stam

Jag kör med win 2003 Server Ent. När jag loggar in med fjärskrivbord ser jag inte samma på skärmen som på datorn, Jag har loggat in som admin på både datorn och med fjärskrivbordet. Kan man göra något åt detta ?

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan maj 20012 080 inlägg

Ehhh... jag och min arbetskamrat sitter och testar lite.

Vad gör -console igentligen?

Det jag undrar är om man kan få samma funktionalitet som med applikationen VNC? Dvs det som visas på användarens skärm är det du ser när du startar VNC.

Medlem sedan okt. 2000242 inlägg

Hmm jag har ett skumt problem...

När jag loggar in på min 2003-server med det grafiska fjärranskrivbordsprogrammet i XP står det att jag loggas in, personliga inställningar läses in, men jag blir sedan automatiskt utloggad!! Jag testade därför att göra enligt ovan med 'mstsc.exe -v:servernamn -console', då helt plötsligt kunde jag logga in som jag skulle (administrator) och använda serven genom. Varför kan jag inte direkt använda det grafiska fjärrskrivbordsprogrammet?

Hälsningar
Johnny

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

mattiasnordin: Det som händer när man specificerar -console är att man ansluter till konsolsessionen. Konsolsessionen är den session du är ansluten till när du loggar in lokalt på maskinen. d.v.s inte via fjärstyrning, utan när du sitter fysiskt vid maskinen. Det finns alltis bara en konsolsession. Du kan alltså inte vara inloggad lokalt och samtidigt ansluta till -console med rdp-klienten.

proton: det ska inte vara någon skillnad egentligen. I ditt fall blir dock skillnaden att du genom att specificera hela sökvägen ansluter till konsolsessionen. När du ansluter genom att först starta mstsc så skapas det en ny session. Kolla i Event Viewer på servern efter felmeddelande.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Proton skrev:

Varför kan jag inte direkt använda det grafiska fjärrskrivbordsprogrammet?

Jag skulle gissa på rättighetsproblem.

Hej Legis, hur är läget ?

Konsolsessionen är den session du är ansluten till när du loggar in lokalt på maskinen. d.v.s inte via fjärstyrning, utan när du sitter fysiskt vid maskinen. Det finns alltis bara en konsolsession.

Du kan alltså inte vara inloggad lokalt och samtidigt ansluta till -console med rdp-klienten.

Hmmm. Säger inte ovan mot sig själv? Kan man logga in med -Console mot en redan inloggad maskin eller ej? :)

Enligt det test jag gjorde så har bara den personen som är inloggad i operativsystemet rättighet att koppla upp sig med -console. Detta är väl i och för sig vettigt sett ur ett säkerhetsperspektiv. Men det gör applikationen oanvädbar ur supportsynpunkt.

Jag fortsätter nog med VNC ett tag till :)

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

hehe. Nja, om du är lokalt inloggad på din maskin, d.v.s. du sitter fysiskt vid maskinen, så är du inloggad på vad som kallas konsolsessionen. Du kan ansluta till denna session även via fjärrstyrning, men du kan inte vara inloggad på konsolsessionen både lokalt och remote samtidigt. Det var det jag försökte få sagt, men sena timmen hade slagit av vissa hjärnfunktioner :)

Det du är ute efter är kanske antingen Remote Assistance som finns i Windows XP. Där kan du styra användarens dator remote, samtidigt som användaren kan se vad du gör. Detta finns även på servernivå och hamnar då under Microsoft Live Communications Server.

Alternativet är att köra s.k. shadowing på en session. Då kan du via en TS-session följa vad en användare gör i sin egen session. Det finns ett antal artiklar som beskriver detta, bl.a.:

http://support.microsoft.com/?id=279656

Bra förklaring legis! :)

Nu har Real VNC fått mer vatten på sin kvarn ;)

Medlem sedan okt. 2000242 inlägg

Jag hittade en kb som beskrev mitt problem. Kör man Windows 2003 och har ett Nvidia-kort och kör Nvidias drivrutin med version 56.64 så blir man direkt utloggad. Lösningen var dock enkel, tanka hem senaste versionen av drivrutiner så var problemet löst... Hur mysko var inte det felet... :q

Läs mer på http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;840655

/Johnny

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)